Rosine var 15 år, da hun sidste år blev voldtaget tre gange af bevæbnede mænd. De brød ind i hendes families hus i landsbyen Malemba i den østlige hjørne af DR Congo for et år siden. Hun blev gravid af det.
Seksuel vold er en af årsagerne til, at 28 millioner børn som Rosine på verdensplan ikke går i skole. Det skriver FNs organisation for uddannelse, videnskab og kultur i en ny rapport.
Hver 3. voldtægtsoffer i DR Congo er et barn og mere end hver tiende offer er under 10 år.
En voldtægtshovedstad
”En af grundene er, at DR Congo er blevet en af verdens voldtægtshovedstæder, og det har store konsekvenser for uddannelsessystemet," siger rapportens direktør Keviin Watkins til BBC.
Voldtægt og vold nedsætter børns indlæringspotentiale, skaber et klima af frygt, som holder pigerne hjemme. De ødelagte familier fratager børn et nærende miljø.
Watkins siger, at kun halvdelen af alle børn under 11 går i skole i Congo. Det giver landet en bundplacering i statistikken over antallet af skolebørn i Afrika.
Skoler angrebet
Skoler bliver udset som militære mål. Militser forsøger ofte at ramme symboler på landets autoriteter, og det går ud over skoler, sundhedsklinikker mv.
Den nye rapport giver flere eksempler:
I Afghanistan er antallet af angreb på skoler steget med 77 procent, fra 347 skoler i 2008 til 613 i 2009.
I det nordlige Yemen, er 220 skoler blevet ødelagt, beskadiget eller plyndret under kampe mellem hæren og oprørssoldater i de sidste par år.
Uddannelse billigere
Rapporten advarer om, at væbnede konflikter får regeringer til at bruge penge på militær og ikke uddannelse. Det er tilfældet i mange af verdens fattigste lande, der bruger væsentligt flere penge på våben end på at få børn i skole.
Tchad, der er verdens 6. fattigste land, bruger for eksempel 4 gange så mange penge på våben som på grundskolen.
Uddannelse er billigt i forhold til bomber og kugler. Hele 9.5 millioner børn kunne komme i skole, hvis man blot skar 10 procent i militærudgifter i 21 af verdens fattigste lande.
Hvis verdens rigeste lande droppede deres militærudgifter i kun 6 dage, ville de spare 86 mia. kr. Det er nok til at hjælpe alle verdens fattigste lande med at få alle børn i skole.
Brug for 2 millioner lærere
Problemet er, at de rige lande af sikkerhedsmæssige årsager fokuserer på at hjælpe en håndfuld lande. I Afghanistan er støtten til uddannelse f.eks. femdoblet på fem år.
I andre fattige lande som Tchad og Elfenbenskysten er støtten til uddannelse stagneret eller faldet, fordi de ikke har samme prioritet for de rige lande.
I dag går 67 millioner børn ikke i skole. De fleste af dem bor i Afrika, hvor der er stor mangel på lærere. Afrika har brug for 2 millioner nye lærere for at nå FN mål om at give alle børn en grunduddannelse i 2015.
Men der er håb. Fra 1999 til 2008 kom 52 millioner flere børn i skole på verdensplan. Det var en stigning på 33 procent.