Storstrømsbroen forbinder Sjælland og Falster og er del af den såkaldte fugleflugtslinje mellem Skandinavien og Nordtyskland.
Forhandlingerne om en ny Storstrømsbro er flere gange udskudt. Den store knast i forhandlingerne er finansieringen af broen.
* Regeringen vil hente de 3,9 milliarder kroner i den såkaldte infrastrukturfond, der indeholder penge til forskellige trafikprojekter.
* Det har oppositionen sagt nej til med den begrundelse, at der er mange andre vejprojekter, som også skal bruge penge fra den fond.
* Oktober 2011 finder Banedanmark flere revner i den eksisterende bro, hvorefter broen bliver lukket i nogle uger for at blive repareret.
* I regeringens finanslovforslag for 2013 lægger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) op til, at regeringen vil bruge 3,9 milliarder kroner fra Infrastrukturfonden til en ny bro med dobbeltsporet jernbane.
* I november vil Venstre og Dansk Folkeparti finansiere projektet med de fremtidige indtægter fra den kommende forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt.
* I december skifter oppositionen kurs. Venstre, Konservative og Liberal Alliance erkender, at pengene ikke kan findes i Femern-forbindelsen. I stedet bakker partierne nu op om et forslag fra Dansk Folkeparti om at finde pengene til broen i Sund & Bælt, der blandt andet driver Storebæltsbroen.
* Få dage senere går et alternativt finansieringsforslag fra Venstre på, at halvdelen skal findes fra Storebæltsbroen. Den anden halvdel skal findes i Infrastrukturfonden.
* Tirsdag i denne uge præsenterede Henrik Dam Kristensen forligsparterne i blå blok for et nyt udspil, der skal bygge bro over uenighederne.
* Ifølge Altinget.dk er regeringen parat til at give 600 millioner kroner ekstra til vejinvesteringer for at lande en aftale om Storstrømsbroen.
/ritzau/