Har du udhulet græskar med børnene, malet blod i ansigtet eller er hoppet i et gruopvækkende kostume, så er du langt fra alene.
Halloween er på blot ti år i de danske hjem blevet en fastforankret tradition hos børn og unge, og det kan de øvrige amerikanske traditioner i Danmark langt fra måle sig med.
Mandag den 31. oktober breder uhyggen sig landet over, og børn og unge klæder sig ud, fester og rasler ved døren. Sammenlignet med andre amerikanske traditioner har danskerne taget Halloween til sig i både langt større og hurtigere grad, fortæller Caroline Nyvang, som er traditionsforsker hos Det Kgl. Bibliotek.
- Mange danskere har en forestilling om, at vi ukritisk tager amerikanske traditioner til os, men det er langt fra sandt. Danskerne elsker traditioner, som samler folk i flokke. Halloween samler folk til sjov og ballade i nabolaget, siger Caroline Nyvang blandt andet.
Halloweens stigende popularitet afspejler sig i et voksende salg af græskar og halloween-objekter hos blandt andet den danske legetøjskæde Børnenes Kartel.
Otteårige Victoria Rose fra København er blandt dem, som dyrker dagen.
- Det er sjovt og lidt uhyggeligt at pynte op og rasle fra dør til dør til halloween. Jeg og mine klassekammerater siger ”slik eller ballade” og får en masse slik. En fra min klasse holder halloween-fest hvert år, og jeg plejer at klæde mig ud som heks eller skelet, men jeg har også været dødslæge, fortæller Victoria Rose.
Halloween har primært været møntet på børn, siden den amerikanske tradition i 1990’erne blev indført i Danmark via landets børnehaver og skoler. Først i det seneste årti har traditionen bredt sig til de danske hjem. Det fortæller Caroline Nyvang.
- Modsat deres forældre og bedsteforældre er børn i dag vokset op med halloween-dyrkelse i institutioner og ofte også i hjemmet. Samtidig bliver de præsenteret for den amerikanske tradition via internettet og amerikanske tv-serier. For dem er halloween en fastforankret tradition, som de tager med ind i voksenlivet.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.