Godt råd: Tænd for varmen, hvis motoren koger

(Foto: Modelfoto: Iris/Ritzau Scanpix/arkiv)

Selvom det lyder mærkeligt, kan det være en god idé at tænde for varmen, hvis motoren i din bil er overophedet, lyder det fra SOS Dansk Autohjælp.

Feriestemningen kan hurtigt gå fløjten, hvis din bil går i stå på motorvejen, fordi den bliver overophedet.

For bilen kæmper især mod sommervarmen, når den er godt pakket. Endnu mere, hvis du har spændt en campingvogn efter og i øvrigt har tændt for airconditionen i varmen.

Ender du og bilen så i kø på motorvejen, så risikerer motoren til at give op.

Og både Falck og SOS Dansk Autohjælp forventer at skulle hjælpe flere med overophedede biler i år, hvor ferierykket kommer i fuld højsommer.

For bilens motor har det svært, hvis man holder stille på motorvejen, fortæller redder Thomas Pedersen fra SOS Dansk Autohjælp til DR P4 Østjylland.

- Hvis man har motoren tændt, så yder den mere og mere og bliver varmere og varmere. Har man også aircondition tændt, så skal den yde endnu mere og skal lave endnu mere varme. Men den kan ikke komme af med varmen, fordi den får ikke noget luft igennem til kølesystemet, siger han.

Når bilen holder stille i køen, så kommer der nemlig ikke luft susende ind i motorrummet, der kan afkøle motoren.

- Fartvinden gør simpelthen, at motoren bliver kølet hurtigere ned, når bilen er i fart, forklarer den erfarne redder til DR P4 Østjylland.

Så Thomas Pedersen har tre gode råd, hvis man havner i en stillestående kø. Og de to første lyder logiske.

- Ned med vinduerne. Og sluk for airconditionen.

Men det tredje råd vil nok overraske de fleste.

- Tænd for varmen og skru helt op - alt hvad du kan. Det kører noget varme af systemet. Det kan nok ikke tage det hele, men hvis man ikke holder stille alt for længe, så tager det da lidt af varmen fra motoren, siger Thomas Pedersen.

Skrue op for varmen?! Ja, det sagde han faktisk.

- Når du åbner for varmeapparatet, så får du afgivet noget af varmen fra kølevæsken i motoren til varmeapparatet. Den kommer så ind i kabinen, og så kan du holde det lidt koldere ude i motoren. Og temperaturen der er det primære, at den kan blive ved med at arbejde.

Thomas Pedersen råder også til at få tjekket olie, vand og dæktryk, hvis den lange ferietur skal gå glat.

- Og få så et serviceeftersyn på det værksted, du plejer at bruge, og få mekanikeren til at sige god for, at bilen er klar til at køre 2500 kilometer sydpå, siger han til DR P4 Østjylland.