De fleste mennesker kender de store jumbofly fra Boeing i Seattle, USA.
Med deres karakteristiske og næsten majestætiske store bule i nakken har Boeing 747-fly i over 40 år transporteret passagerer rundt i verden.
De har også revolutioneret luftfarten og den globale udvikling, da deres store kapacitet var med til at gøre interkontinental flyvning så økonomisk, at også mere almindelige mennesker kunne se og opleve verden.
Dette historiske fly bliver der stadig færre af rundt omkring. Det er for dyrt at flyve med.
Boeing har meddelt, at det skærer ned i produktionen af de seneste modeller af jumboflyet, Boeing 747-8, fordi der ikke er købere nok.
Der bliver nu produceret 24 eksemplarer årligt, men produktionsraten sættes ned til 21.
Avisen Seattle Times skriver, at Boeing har bestillinger på 110 nye jumbofly, men langt de fleste er fragtfly.
Det første jumbofly blev indsat som rutefly tilbage i 1970 af selskabet Pan Am. siden er der fremstillet langt over 1400 eksemplarer.
Det flyselskab, der har flest Boeing 747-fly i sin flåde, er British Airways, som har 57 stykker.
Men de legendariske maskiner, hvoraf det ældste er fra 1989, er ved at blive faset ud, har IAG, moderselskab for British Airways, meddelt.
I begyndelsen af april meddelte IAG, at selskabet har bestilt yderligere 18 af Boeing dreamliner-fly, som IAG i forvejen har bestilt 34 af.
I sidste uge meddelte IAG, at det har bestilt 18 af europæiske Airbus' A350-maskiner.
Reuters skriver, at IAG planlægger at bruge de nye fly til at erstatte 30 jumbofly i perioden 2017 til 2023.
De nye langdistancefly har kun to motorer og er lavet af lettere materialer end de store firemotorers Boeing 747, så de er billigere i drift, men har heller ikke jumboens kapacitet.
IAG har imidlertid også bestilt 12 af Airbus' dobbeltdækkerfly, A380, som kan bruges på ruter med mange passagerer.
/ritzau/