Fagbevægelsen er klar til at lamme Ryanair i København.
Hvis Arbejdsretten i den kommende uge giver grønt lys, kan en omfattende konflikt rettet mod det irske flyselskab være en realitet allerede i slutningen af juni.
Dermed risikerer konflikten at ramle sammen med skoleferien, som begynder fredag den 26. juni. Det betyder, at en del danske familiers ferierejse med Ryanair kan blive ødelagt - eller i hvert fald bøvlet.
Ifølge Avisen.dk’s kilder har fagbevægelsen brugt de seneste måneder på at forberede en omfattende sympatikonflikt, som kan træde i kraft, hvis Arbejdsretten i næste uge beslutter, at en konflikt mod Ryanair er lovlig.
Hovedorganisationen LO lægger heller ikke skjul på, at danske familier kan få ferieplaner klemt i konflikten, og har allerede før Arbejdsretten afgørelse offentliggjort en video, som forklarer nødvendigheden af en konflikt mod Ryanair.
Med udgangspunkt i den fiktive familien Thomsen forklarer videoen, hvordan en konflikt fungerer - og hvorfor det er nødvendigt for at skabe bedre arbejdsforhold for personalet i Ryanair.
Ansatte kan nægte at røre Ryanair
Ryanair er kendt for lave billetpriser og skrabede løn- og ansættelsesvilkår. Selskabet har skabt kontrovers siden indtoget i København tidligere i år, fordi de kategorisk afviser at snakke med danske fagforeninger og diskutere overenskomst for stewardesser og piloter.
Ifølge Avisen.dk's oplysninger er ansatte i lufthavnen i Kastrup om nødvendigt klar til at føre sympatikonflikt. Det vil i praksis sige, at medlemmer af forbundene 3F, HK, Dansk Metal, Dansk El-Forbund samt Blik & Rør i tilfælde af konflikt vil prøve at forhindre Ryanairs aktiviteter i lufthavnen.
Avisen.dk har fået adgang til en kontrakt, der er blevet fremlagt i forbindelse med en sag i Arbejdsretten mellem LO-fagbevægelsen og Ryanair.
Kontrakten er fra vikarfirmaet Crewlink, der har Ryanair som storkunde, og er dateret 11. februar 2015.
Kontrakten er for en nyansat, der skal arbejde med udgangspunkt i Københavns Lufthavn.
- Prøveperiode på 12 måneder.
- Base i København - der skal man altså bo.
- Kan til hver en tid blive forflyttet til en af Ryanairs andre lufthavne i Europa.
- Løn på 17 euro (svarer til 125 kroner) pr. såkaldt ’block hour’. Dvs. tiden fra klodsen foran flyet forhjul fjernes til flyet igen er på jorden og en bremseklods er sat ved forhjulet.
- Skal selv betale og sørge for mad og drikke i arbejdstiden.
- Ingen løn under sygdom.
- Bonus på 10 procent af, hvad vedkommende sælger ombord.
- Ingen formel arbejdstid. Crewlink kan kræve arbejde på alle tider - også lørdage, søndage og helligdage.
- Den ansatte skal være parat til at arbejde på skiftende tidspunkter og ekstra lang tid, når Crewlink kræver det.
- Man skal selv betale for at få krævede ID-kort.
- I de første 12 måneder betales 30 euro (225 kroner) hver måned for leje af uniform.
- Man må ikke udtale sig til pressen uden tilladelse og vil blive fyret og sagsøgt, hvis det alligevel sker.
- Det er fyringsgrund at deltage i alle former for arbejdskonflikter eller strejker.
UDVID
For eksempel vil 3F’erne kunne forhindre, at fly fra Ryanair bliver tanket op, gjort rent, lastet med bagage eller får bragt mad ud. HK’ere vil kunne afvise at tjekke passagernes bagage ind, mens flymekanikerne fra Dansk Metal kan nægte så meget som at røre ved et Ryanair-fly.
Har nægtet overenskomst i 30 år
Arbejdsretten holder mandag sit næste retsmøde i den langtrukne sag. Fra Arbejdsrettens dom skal der gå fem dage, før en konflikt kan gå i gang.
I den tid vil Ryanair kunne overveje, om de vil forhandle om en overenskomst for dets stewardesser og piloter i Danmark. Men baseret på flyselskabets historie og løbende udmeldinger, er chancen for forhandlinger ekstremt spinkle. Aldrig før i Ryanairs 30-årige historie, har cheferne i Europas nu største flyselskab indgået en overenskomst med en fagforening. Hvis det sker, vil det være banebrydende og vække opsigt i lufthavne i hele Europa.