I et brev til EU begrunder den danske regering, hvorfor grænsekontrollen ved den dansk-tyske grænse skal fortsætte.
Her kan du læse om den danske grænsekontrol:
* 4. januar 2016 indførte regeringen midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse. Det skete med henvisning til de ekstraordinære migrantstrømme.
* Siden da er den midlertidige kontrol blevet forlænget flere gange.
* Tog, busser og biler ved grænsen mod Tyskland bliver kontrolleret. Også indrejsende med færgerne til Gedser og Rødby kontrolleres.
* I alt er 6,4 millioner mennesker blevet kontrolleret, mens 5150 personer er blevet afvist ved grænsen.
* EU's Schengengrænsekodeks bestemmer, hvordan og hvornår medlemslande må lave midlertidig kontrol til andre lande i Schengen.
* Grænsekontrol er en "sidste udvej". Et medlemsland kan derfor kun undtagelsesvis indføre grænsekontrol, hvis der er en "alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed".
* Den nuværende grænsekontrol skulle være udløbet 12. november 2017.
* Regeringen meddelte i oktober EU-Kommissionen, at Danmark ville forlænge sin grænsekontrol frem til 12. maj 2018. Det skete med henvisning til "den alvorlige terrortrussel mod Danmark" og ikke henvisning til migrantstrømmen.
* Indtil sommeren 2016 var det alene politiet, der udførte grænsekontrol. Herefter har politiet fået hjælp af Hjemmeværnet og senere de nyuddannede politikadetter.
* Fra januar 2016 til august 2017 var udgifterne til grænsekontrollen 275 millioner kroner.
* Regeringen og Dansk Folkeparti har afsat 90 millioner kroner til en styrket indsats ved grænsekontrollen fra 2018. Desuden er der afsat en reserve på 95 millioner kroner til merudgifter i forbindelse med indsatser i grænseområderne.
* Kilder: Schengengrænsekodekset, EU-Kommissionen, Rigspolitiet, Udlændinge- og Integrationsministeriet, Ritzau, Folketinget, Finansloven for 2018.
/ritzau/