* Rammerne for togtrafikken fastsættes i en række trafikkontrakter mellem staten og de selskaber, der udfører kørslen.
* Som den suverænt største spiller på det danske jernbanenet har DSB en række kontrakter med staten, som varetages af Transportministeriet.
* Kontrakterne fastsætter blandt andet omfanget af kørslen og målene for forsinkelser og aflysninger.
* De nuværende kontrakter trådte i kraft 1. januar 2005 og udløber 31. december 2014.
* Kontrakterne kan forlænges med yderligere et år.
* I 2013 gav kontrakterne en betaling på 3987 millioner kroner for de danske aktiviteter, svarende til 33 procent af selskabets samlede omsætning. Til sammenligning lagde passagererne 4972 millioner kroner i kort og billetter.
* Der har været optræk til forhandlinger om nye kontrakter gennem det meste af et år, men der er endnu ikke indkaldt til politiske drøftelser af sagen.
* I august offentliggjorde DSB sin materielstrategi som et oplæg til forhandlingerne.
* Her vurderede selskabet, at der skulle investeres mellem 20 og 22 milliarder kroner plus risikotillæg i nye tog for at realisere den politiske målsætning om en fordobling af passagertallet på jernbanen fra 2009 til 2030.
* Planen for anskaffelse af nye tog ventes at indgå i de kommende forhandlinger.
* Det samme gør IC4-togenes fremtid, som netop nu er genstand for en ekstern undersøgelse, som foretages af det schweiziske firma Prose.
* Et andet emne ventes at blive øget udlicitering af jernbanestrækninger, som transportminister Magnus Heunicke (S) flere gange har udtrykt ønske om. Et ønske han deler med blandt andet Venstre.
Kilde: DSB, m.fl.
/ritzau/