Facebook i arbejdstiden stigende problem

Arbejdsgiverne oplever et voksende antal henvendelser fra virksomheder, der ikke ved, hvordan de skal tackle Facebook på jobbet.
En undersøgelse fra Hvidovre Hospital viser, at de ansatte i oktober brugte 1100 timer på Facebook.
En undersøgelse fra Hvidovre Hospital viser, at de ansatte i oktober brugte 1100 timer på Facebook. Foto: Colourbox

Ansatte, der surfer på internettet i stedet for at passe deres arbejde, udgør et stadig større problem.

Det oplever arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv.

"Vi får et stigende antal henvendelser fra virksomheder, der spørger, om de kan lave retningslinjer og begrænsninger for medarbejdernes brug af Facebook og internettet," siger Charlotte Vester, underdirektør og ansættelsesretschef i Dansk Erhverv.

Problemet er særligt stort i firmaer med faste arbejdstider.

"Her ender den tid, man bruger på Facebook og andre sociale medier, med at blive spildt arbejdstid, hvis man går ud over sine pauser," siger Charlotte Vester, der har oplevet sager, hvor ansatte direkte har mobbet kolleger via Facebook.

"De filmede en kollega med mobilen på arbejde og lagde det ud på nettet og skrev: Se, hvor er han dum," siger Charlotte Vester.

Hun opfordrer alle virksomheder til at lave klare retningslinjer for, hvordan og hvor meget ansatte må bruge f.eks. sociale medier i arbejdstiden.

"Må man bruge sociale medier i arbejdstiden? Og hvis ja, skal det præciseres, at man skal være loyal både over for ledelsen, kollegaer og virksomheden," siger Charlotte Vester.

I ATP har de 750 medarbejdere klare retningslinjer for brugen af sociale medier i arbejdstiden.

Her er det ok at skrive Facebook-opdateringer - også uden for frokostpausen. Det skyldes, at ledelsens ønsker at vise tillid til de ansatte.

"Vi bruger de sociale medier i åbenhed, fordi vi mener, det er en del af det at være i et videns- og kommunikationssamfund, og fordi vi har en personalepolitik, der bygger på tillid," siger Lilian Mogensen, direktør for HR i ATP.

De ansatte må dog ikke skrive alt på Facebook f.eks. kan det være fyringsgrund, hvis man skriver, at chefen er uduelig.

"De sociale medier skal bruges med respekt og omtanke, så det ikke påvirker det daglige arbejde. Man skal tænke på, at man ikke kun er privatperson, men også optræder som medarbejder på ATP. Derfor må man heller ikke kompromittere kunderne," siger Lilian Mogensen.

I Lederne oplever man ikke surf i arbejdstiden som det helt store problem.

"Det fylder ikke meget. Men det er vigtigt, at medarbejderne kender til den holdning, som virksomhederne har til brug af internettet. Ellers skal medarbejdere gætte sig frem," siger ledelsesrådgiver Niels Henriksen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.