Den har altid været symbolet på noget fandenivoldsk og et symbol på frihed, siden den så dagens lys i 1964. USA's Ford Mustang, som definerede en helt ny klasse af biler: Pony Cars.
Mindre biler med et ungdommeligt udtryk, sporty og altid enten coupémodeller eller åbne såkaldte convertibles. Gennem tiden har Ford Mustang sat standarden for de biler, som har været muskuløse som næsten ingen andre under specialmodellerne fra Carol Shelbys hånd. I slutningen af 1970'erne og op igennem 80'erne var de mere bløde og knap så spændende, men de seneste 20 år har mærket igen et råt design og – hvis man ønsker det – voldsomme V8'motorer.
Men tiden er en anden i dag, og for nylig lancerede Ford så den ultimative hån mod mærket: En højbenet SUV, som oven i købet er elektrisk – som i 100 % elektrisk.
Da bilgiganten i november 2019 annoncerede, at de ville lave en sådan, chokerede de alle – især deres fans og motorjournalister over hele verden. Hvordan kunne man gøre det mod Mustang?
Her godt et år efter er der dog ikke så mange, som jamrer. Den nye model Mach-E har været ude på sine første prøveture og blev – via virtuel lancering – præsenteret for verdenspressen inklusive Avisen.dk, som i den grad ser frem til en rigtig prøvetur, når de første eksemplarer kommer til landet i starten næste år.
Ford håber at få mange nye kunder (65% gisnes der om), som normalt ville vælge Tesla eller Audi e-tron, til at vælge den nye Mach-E.
Indtil videre kommer den i to versioner - en GT og en Performance GT (jo jo, det lugter stadig af sport), og rækkevidden på en fuld opladning bliver +500 km. Og tilbage til sporten: Accelerationen i topmodellen er 3.5 sekunder fra 0-100 km/t, som dermed kan konkurrere direkte (og køre fra) de kraftigste SUV'er såsom Mercedes-AMG GLC, Audi SQ5 og BMW X3M.
Den vil faktisk blive den hurtigste Mustang af alle modeller, man kan købe - selv de hårdt pumpede benzinversioner. Og så er den miljøvenlig, har masser af plads indvendigt og i modsætning til nogle af de første rå Mustangs, så vil den ikke hele tiden få dig til at køre ind i den nærmeste lygtepæl, når du træder på speederen.
Og i sidste ende, kan man jo bare downloade en podcast med V8-lyd, så man har det rigtige lydspor i højttaleren, når man fremover kører Mustang.
Priser og endelig salgsdato i Danmark ligge ikke helt fast endnu, oplyser Ford Danmark.