Det er mishandling af børn med autisme, der foregår lige nu ude i folkeskolerne.
Sådan lyder det fra Heidi Thamestrup, som er landsformand i Autismeforeningen.
Siden 2012 er mange børn med autisme blevet flyttet fra specialundervisning og ind i de almindelige folkeskoleklasser. Autismeforeningen har spurgt børnenes forældrene, hvordan de trives der.
Den undersøgelse viser, at hvert tredje barn med autisme, som er blevet inkluderet i en almindelig folkeskoleklasse, har det så skidt, at de slet ikke kan komme i skole.
- Jeg er bange for, at i stedet for at hjælpe de her mennesker til at udnytte deres potentiale, så er vi ved at grave en grav til dem. Og det går meget, meget stærkt, siger Heidi Thamestrup.
Mangler støtte
De fleste af forældrene ville foretrække, at deres børn med autisme kunne gå i en almindelig folkeskoleklasse.
- Men klasserne er alt for store, der er alt for meget støj, og personalet ved intet om autisme, siger Heidi Thamestrup.
Og så er det meget svært at få den særlige støtte, som børnene har behov for. Det viser en rundspørge blandt lærerne. En undersøgelse fra Kommunernes Landsforening viser, at nogle af landets 98 kommuner har brugt de penge, der skulle gå til en god inklusion af børn med særlige behov i almindelige klasser, på alt muligt andet end inklusion.
- Det overrasker mig ikke, men jeg synes, det er forskæmmende. Kommunerne forstår ikke, hvor meget det her kommer til at skade børnene på lang sigt, siger Heidi Thamestrup.
Tvunget til magtovergreb
Som formand for Autismeforeningen får Heidi Thamestrup mange opkald fra grædende forældre, der ikke kan få deres børn til at gå i skole.
- En mor ringede og fortalte mig, at hun har fået besked på fra skolen, at de skal bære deres 13-årige dreng ud i bilen om morgenen, og når de så kommer hen til skolen, skal de forlade bilen, og så kommer personalet og bærer ham ind i skolen, fortæller hun.
Heidi Thamestrup betragter eksempler som et magtovergreb på drengen og mener, at skolen inddirekte har truet forældrene til at begå magtovergreb.
- For hvis de ikke kan få deres børn i skole, bliver de truet med en undersøgelse af deres forældreevne, og det er sidste skridt inden en tvangsfjernelse.
Det er, hvad der lige nu sker i sagen om den 11-årige Caroline fra Odense, der ikke har været i skole i et halvt år.