En klar tone lyder i lufthavnen, og en kvindestemmer siger: "Flyet til Amsterdam er desværre forsinket", efterfulgt af et opgivende suk fra de ventende passagerer.
Vi har alle sammen prøvet at vente i lufthavnen på et fly, der ikke kom til tiden, var overbooket eller endda endte med at blive aflyst.
Men hvilke flyselskaber er de værste til at håndtere den slags situationer?
Generelt er skandinaviske flyselskaber gode til at efterleve de krav fra passagerer, der er, mener Ole Kirchert Christensen, som er redaktør på branchemediet Check-in.
- Hos andre udenlandske og især lavprisselskaber er der til gengæld talrige eksempler på, at det er svært for forbrugerne at komme igennem med deres krav. Det tager lang tid, og det er meget besværligt, siger han.
En ny opgørelse fra selskabet AirHelp, der hjælper flyrejsende med at få deres krav opfyldt, har rangeret 78 af de største flyselskaber verden over efter tre parametre: Deres faciliteter, antal fly til tiden, og hvor godt de håndterer kompensationssager.
Det flyselskab, der scorer allerhøjst, er Qatar Airways, som lander 8,7 point ud af 10 mulige.
I Danmark lander flyselskaberne SAS, Norwegian og Ryanair på henholdsvis 7,6, 7, og 6,7 point.
- Man hører ofte, at der er mange passagerer, der har haft dårlige oplevelser med Ryanair - men de vælger det igen, næste gang de skal rejse. For når man booker, er det udelukkende prisen, der er afgørende, siger Ole Kirchert Christensen.
Han fortæller, at det er svært at gardere sig mod forsinkelser, men der er alligevel nogle ting, du kan gøre, hvis ikke du vil sidde fast i en lufthavn.
- Hvis man skal flyve, så er det en god idé at lede efter et morgenfly fra det sted, hvor flyet har base. Så er man næsten altid sikker på, at flyet går til tiden, medmindre der er noget teknisk, fortæller Ole Kirchert Christensen.
Vær også opmærksom, hvis du skal skifte fly, advarer han. For de tider på transferfly, som flyselskaber foreslår, er minimumstider. Det vil sige, at det er den tid, du lige akkurat kan nå til den næste gate på.
Hvis du vælger et fly med en for kort transfertid, så kan du risikere at miste den næste forbindelse, hvis det første fly er forsinket.
Står du i lufthavnen og sukker opgivende efter en besked om forsinkelse, så anbefaler Ole Kirchert Christensen, at du downloader EU-Kommisionens app om dine rettigheder, "Passenger Rights".
Er flyet forsinket, har du i udgangspunktet ret til mad og drikke, og hvis forsinkelsen når op på et vist antal timer, har du ret til kompensation.
- Flyselskaber er som regel rimelig large med at uddele madkuponer, for det beroliger passagererne. Men de gør det ofte først, når de ved, at forsinkelsen varer over to eller tre timer, siger Ole Kirchert Christensen.
Du kan downloade appen til iPhone her: https://itunes.apple.com/us/app/passenger-rights/id535428814?mt=8
Og til Android her: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobility.dg.android
Fakta: Airhelp-liste:
De fem bedste selskaber:
1) Qatar Airways: 8,7 point.
2) Austrian Airlines: 8,5 point.
3) Air Dolomiti: 8,5 point.
4) Singapore Airlines: 8,4 point.
5) KLM: 8,3 point.
De fem værste selskaber:
1) Onur Air: 4,7 point.
2) Air China: 4,7 point.
3) Egypt Air: 4,9 point.
4) Air Algerie: 5 point.
5) China Eastern Airlines: 5,1 point.
Kilde: AirHelp.
Se hele listen her: https://www.airhelp.com/en/airhelp-score?popular_country=dk&lang_name=Denmark
De fem bedste selskaber:
1) Qatar Airways: 8,7 point.
2) Austrian Airlines: 8,5 point.
3) Air Dolomiti: 8,5 point.
4) Singapore Airlines: 8,4 point.
5) KLM: 8,3 point.
De fem værste selskaber:
1) Onur Air: 4,7 point.
2) Air China: 4,7 point.
3) Egypt Air: 4,9 point.
4) Air Algerie: 5 point.
5) China Eastern Airlines: 5,1 point.
Kilde: AirHelp.
Se hele listen her.
/ritzau/FOKUS