Tirsdag aften landede regeringen en aftale med Enhedslisten og Dansk Folkeparti om at finde 28,5 milliarder kroner til en togplan.
Men netop som slagsmålet om finansieringen er overstået, lægger Dansk Folkeparti op til et nyt, skriver Politiken.
Regeringens ambition med den storstilede investering i banenettet er den såkaldte timemodel, hvor der kun skal være en times rejsetid mellem landets største byer: København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg.
Men Dansk Folkeparti mener ikke, at det præcis behøver at være en 60-minutters model, det ender med. Det er meget dyrt at få rejsetiden ned på præcis en time mellem de store byer, siger partiets finansordfører René Christensen
- Det lyder fint nok med en timeplan, men det kan også være en 70-minutters plan. Det vigtigste for os er, at flest mulige pendlere får glæde af de mange milliarder, så man kan modvirke urbaniseringen, hvor alle flytter til byen, siger han til Politiken.
Han peger blandt andet på, at togplanen skal gøre det muligt for flere at arbejde i toget. En af mulighederne er at lave internetforbindelser i regionaltog.
- For vores vedkommende handler det ikke om en timeplan. Det handler om, hvordan man får mest ud af det for pendlerne, siger René Christensen.
Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen, undrer sig over Dansk Folkepartis udmelding.
Han siger, at timemodellen "selvfølgelig" skal gennemføres, selv om det kan give milliarder til andre investeringer at slække få minutter på ambitionen.
- Jeg tror, at det er en god idé, når man markedsfører et løft af den kollektive trafik, at man så kan stole på det, der er blevet sagt, siger Frank Aaen til Politiken.
/ritzau/