Hvis du var en blyant, hvilken tykkelse ville du så være, og hvorfor? Hvis du var USA's præsident, hvad ville du så gøre som det første?
Spørgsmålene har begge været stillet til jobansøgere fra de to fagforbund Djøf og Business Danmark, og de overraskende spørgsmål er en del af en trend inden for jobinterview-teknik, der har til formål at aflure reaktionsmønstre hos ansøgeren.
Det skriver nyhedsbureauet Newspaq.
- Når man bliver stillet spørgsmålet om, hvilken bil man ser sig selv som, så er det mindst ligeså meget reaktionen, når spørgsmålet bliver stillet, som det er svaret, der interesserer arbejdsgiveren, fortæller projektchef Kasper Rubæk fra Business Danmark.
Han hører om jobsamtaler, hvor der har været personer fra virksomhedens HR-afdeling til stede, som kun har haft til formål at kigge kandidatens kropssprog efter i sømmene.
- I dag ved man godt, at kandidaterne kan regne de rigtige svar til 90 procent af spørgsmålene ud. Derfor går virksomhederne i højere grad efter at lure adfærden frem for kompetencer, siger Kasper Rubæk.
Ifølge Rene Rasmussen, der er konsulent hos jurist- og økonomforbundet Djøf, er spørgsmålene blevet forstærket under den økonomiske krise.
- Vi hører ofte om sådan noget som, hvilket dyr man ville være, hvis man boede i en zoo. Og så gælder det om at bevare sin kølighed, hvis man ikke føler, man har et godt svar.
- Man kan spørge, hvorfor det er vigtigt for arbejdsgiveren at vide det. Så har man vist, at man kan bevare overblikket, siger Rene Rasmussen.
Djøf og Business Danmark repræsenterer over 100.000 medlemmer.
/ritzau/