Det kan godt være, at der kommer nye spændende ispinde på markedet hvert år, men mange forsvinder igen lige så hurtigt, for når det kommer til ispinde, så er vi danskere meget konservative.
Ifølge kommerciel direktør Claus Dahlmann Larsen hos en af de største spillere herhjemme, Premier Is, så er Astronaut, Guldhorn og Isbjørn alle på deres ”best-seller”-liste.
- Vi sælger lige omkring 5 mio. styks af hver af de ovennævnte på en god sæson, oplyser han til Avisen.dk.
Og danskerne kan slet ikke få nok, for på en god sæson sælger firmaet ca. 75 mio. stk. ispinde. - Udover det kommer alle de andre formater som f.eks. bægre, Scoop og Soft Ice, fortæller han.
Fabrikken i Thy er en rigtig sæsonfabrik – ikke så mærkeligt – og de har totalt i Premier Is ca. 170 ansatte, hvoraf de 100 er i produktionen. - Dette tal vokser til ca. 450-500 ansatte over sæsonen, når afløsere og Hjem-Is inkluderes, oplyser Claus Dahlmann Larsen.
Hos konkurrenten Frisko nikker de genkendende til det billede.
Produktchefen Olivia Nilsson oplyser til Avisen.dk, at fabrikkens bedst sælgende is stadig ligger i den beskedne ende – nemlig Københavnerstang, Champagnebrus og Filur. Men sidste år var det den større og dyrere Daim Strut, som indtog førstepladsen.
Begge chefer for de to firmaer er også enige om, at vejret er altafgørende for en god sæson.
- Vi sælger rigtig mange is på en sæson og især, når solen titter frem. Det er i den grad et produkt, som behøver solen til at minde forbrugerne om, at de skal købe en is, smiler Olivia.
- Ja vejret og temperaturen har en betydning, men is anvendes i stigende omfang hele året til desserter og som en snack, supplerer Claus Dahlmann Larsen.