Den ideelle aftensmad er grov og grøn

RB PLUS/PFS Den ideelle aftensmad er grov og grøn (Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix)

Undgå, at kødet spiller førsteviolin, og at du skovler dagens sidste måltid ind lige inden sengetid.

Selv om aftensmaden er dagens sidste måltid, bør cirka 25 procent af vores daglige energiindtag som tommelfingerregel indtages på det tidspunkt.

Det forklarer lektor Preben Vestergaard Hansen fra Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser på Københavns Professionshøjskole.

- Det vigtigste er, at man ikke spiser så tidligt, at man er nødt til at spise igen, inden man skal i seng, og at man samtidig spiser så meget, at man ikke småspiser i løbet af aftenen, siger han.

- Så aftensmåltidet skal tilpasses ens rytme, og hvornår man går i seng, siger Preben Vestergaard Hansen.

Han afliver myten om, at man tager på, hvis man spiser sent om aftenen.

- Selvfølgelig falder energiomsætningen, når kroppen går i dvale, men det er det samlede energiindtag over dagen, der afgør det. Ikke, hvornår du spiser, fastslår han.

Grubler du over aftensmaden, er et godt råd at tage udgangspunkt i de officielle kostråd, siger Sisse Fagt, seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet.

Hun råder til at bruge Y-tallerkenen som rettesnor.

20 procent bør som tommelfingerregel være protein som magert kød, fisk eller bælgfrugter som linser og bønner.

40 procent bør bestå af grøntsager, mens de resterende 40 procent kan være kartofler, brune ris eller fuldkornspasta.

- Man kan sagtens spise endnu flere grøntsager og skære ned på stivelsen. Vi skal gerne have mindst 600 gram frugt og grønt om dagen, og grøntsagerne får vi især fra aftensmaden.

- Man skal ikke kun fylde tallerkenen med salat, der ser ud af meget, men ikke vejer så meget, for så kan det være svært at få nok grøntsager. Brug de tungere grøntsager som rodfrugter og kål, siger Sisse Fagt.

Y-tallerkenen anbefaler Preben Vestergaard Hansen også. Tanken er, at vi skal spise mindre kød, mere grønt og flere mættende kulhydrater.

- Vi har generelt et stort kødforbrug herhjemme, og måltidet er typisk bygget op om kødet, siger han og pointerer, at for meget rødt kød kan blive et sundhedsmæssigt problem.

Selv om man fylder masser af salat og grønt på tallerkenen, skal man holde igen med at overdænge det med dressing. Dosér den fede slags, eller anvend en mager variant - stadig med måde.

Det skal smage af noget, men det skal ikke være sådan, at vi spiser sovsen med kartoflerne, pointerer Preben Vestergaard Hansen.

- Til en hel skål salat kan man sagtens lave en smagfuld dressing med et par spiseskefulde. Man skal huske på, at jo mere krydret og smagfuld den er, jo mindre har du brug for. Lidt syrlighed og sødme passer for eksempel godt til grøntsager, siger han.

/ritzau fokus/

Af Grith Larsen/ritzau fokus/