Man skulle tro, at man både ville huske sin kæleøgle og en kylling, når man tjekkede ud fra hotellet, men det var ikke tilfældet for en gæst, som glemte begge dele, men kom tilbage efter husdyrene, da hotellet ringede efter ham. Eller at ens barn var lige lovlig forkælet, når badekarret skal fyldes op med Evian-vand, når det skal bades.
Dem og mange andre underlige og sjove historier har Hotes.com indsamlet. Melanie Fish, der er Vice President for Global Public Relations hos Hotels.com, siger: - Hos Hotels.com kender vi hoteller ud og ind – det ligger i vores navn. Da vi bad hotellerne om at afsløre hemmelighederne bag deres mest mindeværdige ophold, fandt vi ud af, at disse indblik faktisk har inspireret tjenester, der nu tilbydes til gæster. Hoteller imødekommer rejsendes unikke behov, der meget vel kan blive normen, lige fra guitar-concierges til kæledyrshealere, fortæller hun.
Glemte sager
Rapporten viser, at de mest almindelige glemte genstande er snavsetøj, opladere samt makeup og toiletsager, men der er også en række glemte sager, der ikke er for sarte sjæle.
* De mest bekostelige: Hotelpersonale har fundet et Rolex-ur, en Birkin-taske og et ur til 42,5 millioner kroner.
* De mest lodne: En kylling og en kæleøgle er blevet fundet (og afleveret tilbage), efter at ejeren har tjekket ud.
* De mest nødvendige: Gæster har glemt to gipsbandager til hele benet og tandproteser nok til at fylde et helt hotel.
* De uforklarlige: Heriblandt en riskoger, et bildæk, en blender og konstruktionsrør.
Heldigvis indretter hotellerne sig for at hjælpe glemsomme gæster. På den 5-stjernede resort, Viceroy Riviera Maya, i Mexico kan du lade toilettasken blive hjemme, da hotellet har en sæbe-concierge.
På det 4-stjernede Kimpton Vero Beach i Florida lader gæster gennemse og låne tilbehør som solbriller og håndtasker fra butikken Anthropologie via hotellets "Forgot it? We’ve got it!"-program.
Selvom der selvfølgelig findes initiativer som glemmekasser, har hotelmedarbejdere virkelig gået til yderlighederne for at genforene gæster med deres ejendele. For eksempel kørte en hotelansat 160 kilometer for at genforene en gæst med sit pas, en anden løb flere gader for at nå at aflevere en genstand, før et krydstogtskib lagde fra kaj, mens en tredje foretog en rejse på fire timer for at levere en glemt kuffert tilbage.
Roomservice: Når det ikke lige er på menuen
Den tid er forbi, hvor gæster kun bestiller en klassisk clubsandwich til værelset. For andet år i træk kan Hotels.com fortælle om de mest særprægede bestillinger af roomservice og tjenester. De mest løjerlige anmodninger omfatter:
* Et badekar fyldt med Evian-vand, så et barn kunne bade i det reneste vand.
* En tilpasset allergifri menu til gæstens kæledyr uden gluten og mælkeprodukter med videre.
* Brændt toastbrød.
* En kaviarhotdog.
* Frisk gedemælk.
* To kilo bananer.
* En highfive fra en medarbejder for at sikre, at roomserviceanmodningen var blevet læst.
Hoteller indretter sig efter disse mere og mere besynderlige roomserviceanmodninger, som hotellet W i Osaka i Japan, hvor der er installeret en "Whatever/Whenever"-knap, så gæster kan bestille hvad som helst, når som helst.
Hos Hospes Marciel på Mallorca kan gæster bestille skønhedsroomservice, herunder ansigtsbehandlinger og højteknologiske hudplejebehandlinger.
Tjenester ud over det sædvanlige
* Gå en tur i en 400 år gammel japansk have hos Hotel Otani i Tokyo.
* Four Seasons i Austin, Texas, tilbyder en guitar-concierge på værelset for gæster, der ønsker at spille på en kvalitetsguitar.
* Sentinel Hotel i Portland, Oregon, byder på VIP-service (Very Important Pet) til gæsters firbenede venner, herunder adgang til de bedste dyrefrisører og en kæledyrsakupunktør til stressede følgesvende.
* Kom på en privat guidet rundtur på British Museum som gæst hos The Montague i London.
* Nyd en skræddersyet vinsmagningsoplevelse i vinkælderen hos Villa Gallici i Provence i Frankrig.