Dansk milliardær får kommune til at flytte vej: Fik møde med borgmester

Det er uvist, hvad det koster Anders Holch Povlsen at flytte 500 meter vej væk fra godset Constantinsborg i Aarhus. "Uformelt" møde med borgmester Jacob Bundsgaard (S).
Anders Holch Povlsen betaler alle omkostninger for at få flyttet et stykke af Storskovvej i Aarhus Kommune.
Anders Holch Povlsen betaler alle omkostninger for at få flyttet et stykke af Storskovvej i Aarhus Kommune. Foto: Jeppe Michael Jensen/Scanpix/arkiv

Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen ejer enorme landområder i Skotland, sprøjter blandt meget andet tøj ud til den store verden og nu har han fået Danmarks næststørste by til at flytte en vej.

For mens andre klager til kommunen, hvis der er trafikstøj og efterfølgende krydser fingre for, at der bliver etableret støjreducerende foranstaltninger, så har Anders Holch Povlsen ganske simpelt taget pungen op af lommen for at få flyttet støjen fra 1.800 daglige biler væk fra sit gods Constantinsborg i Viby ved Aarhus.

Det skriver Finans.

Finans har fået aktindsigt i sagen, og her kan det læses, at "behovet for vejflytningen skyldes bilstøj, at trafikken laver revner i godsets bygninger og påvirker godsets drift".

For at få flyttet en bid på godt 500 meter af Storskovvej betaler Anders Holch Povlsen samtlige omkostninger. Og i sagens akter kan Finans læse, at Anders Holch Povlsen i marts var til et "uformelt statusmøde" med borgmester Jacob Bundsgaard (S).

Ifølge Peter Pagh, jurist og professor på Københavns Universitet med speciale i forvaltningsret og planlovgivning, er det efter bogen, at private finansierer offentlige vejprojekter, men han mener, det er et principielt problem, at borgere kan betale sig til at ændre noget i det offentlige rum.

- Det kan skabe en uheldig tendens, siger han til Finans.

Det er ikke lykkedes Finans at få hverken Bestseller, der driver Constantinsborg, eller Aarhus Kommune til at oplyse, hvad vejflytningen koster Anders Holch Povlsen.

Arbejdet er i gang og ventes færdig om et halvt år. Udover at flytte en bid af vejen 45 meter, så den ikke længere løber lige op ad godsets mure, bliver den tilladte hastighed på strækningen sat ned fra 80 til 60 km/t, skriver Finans.

Der er desuden fældet træer og etableret jordvolde.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.