Efter at have lukket stribevis af butikker, vælger supermarkedskæden Coop, der blandt andet driver SuperBrugsen, Fakta og Kvickly, at investere 1,5 milliarder kroner i digitale løsninger. Det skriver Finans.
Koncernen skal bruge 100 nye it-ansatte til at sikre fremtidens vækst. Det skal gøres ved at videreudvikle på en app, samt se på muligheden for selvbetjeningskasser.
- Målet er bedre kundeoplevelser. Hos Coop betales næsten 1 milliarder kroner årligt i løn til betjening af kasserne, så der er potentiale for at effektivisere og bruge mere på at gøre det nemmere og hurtigere at købe ind, siger teknologidirektør Morten Holm Christiansen til Finans.dk.
En ny verden
Coop Danmark, der er ejet af 1,7 millioner danskere, har i flere år været presset på indtjeningen.
I foråret valgte man at lukke 47 Fakta-butikker, da der er hård konkurrence i supermarkedsbranchen.
I Coop er håbet, at nye, smarte løsninger kan trække udviklingen i den anden retning. Der arbejdes eksempelvis på at give kunder mulighed for selv at scanne og betale for vare med deres mobiltelefon, så man slipper for at stå i kø.
- Vi er ude i en stor og omkostningstung satsning med både kundevendte, digitale løsninger og en kæmpeinvestering i it-system med nye forretningsprocesser. Vi bygger en ny verden, men kan ikke afskaffe den gamle, før den nye er klar, siger Morten Holm Christiansen til Finans.dk.