500.000 børn og unge under 18 år udsættes for en opfordring til at drikke to nye Tuborg-øl på Microsofts messenger chat-program.
Flaskerne hopper og danser på skærmen, og de unge kan sende reklamen videre til deres chat-venner med et såkaldt blink, skriver Politiken.
Nu vil Microsoft have ølreklamerne væk fra den halve million børn og unge under 18 år, der også bruger chat-programmet messenger.
- Det er en fejl. Der skal selvfølgelig ikke være nogen muligheder for, at 12-årige kan gå ind og se ølreklamer. Hvis ikke det er væk i løbet af i morgen, så eksploderer jeg, siger Troels Hviid, marketingchef for Microsoft Messenger i Danmark til Politiken.
Ifølge avisen var øl-reklamen dog stadig på messenger sent i aftes.
Forbrugerrådet mener, at øl-reklamen er led i en optrapning af markedsføring over for børn og unge. Forbrugerrådet finder det nødvendigt at regulere både internettet, mobiltelefoner og andre nye medier for at beskytte de unge.
- Der er ikke rigtig nogen, der holder øje med, hvad der foregår derude. Det er faktisk kun, når pressen tager eksempler op, at man finder ud af, hvad der foregår derude, siger formand for Forbrugerrådet Camilla Hersom.