En udlænding, der arbejder til søs på et danskejet skib, skal have præcis de samme vilkår for erstatning som en dansker. Det fastslår en principiel dom afsagt i Østre Landsret.
Dommen slår fast, at man skal udmåle tabet af erhvervsevne ud fra, hvad den arbejdende ville have tjent, hvis han havde kunnet fortsætte i samme job. Og ikke ud fra, hvad han ville kunne tjene i land hjemme på eksempelvis Filippinerne.
“Jeg er rigtig rigtig glad for det her. Det betyder, at udenlandske søfarende skal behandles som enhver dansker med en arbejdsskade. Han skal beregnes ud fra den løn, han har haft på det danske skib - nøjagtigt som principperne for danske søfolk,” siger Ole Strandberg, faglig sekretær i CO-Søfart under Dansk Metal.
Social deroute af dimensioner
Filippineren Edwin De Guzman Waje, der er centrum i den konkrete sag, kom slemt til skade med sin hånd, ved en ankringsulykke. En trosse sprang mod hans hånd med så stor kraft, at den kunne have slået ham ihjel, hvis den havde ramt ham i hovedet.
“Han mister en stor del af styrken i hånden og kan ikke sejle mere. I Danmark ville man jo sige: jamen han kan dit, og han kan dat. Men i Filippinerne får du ikke bare tilskud til et fleksjob. Han ville være henvist til en social deroute af dimensioner, hvis ikke han havde fået en passende erstatning,” siger Ole Strandberg.
Filippinere har et godt ry
Hver dag arbejder mellem 5.000 og 6.000 udlændinge for danske rederier. Langt over halvdelen er filippinere. De drikker sjældent alkohol og har et rigtig godt ry. Alligevel går der en del historier om, at de ikke behandles ordentligt, siger Ole Strandberg.
“Der har gennem årene været meget snak om, at de blev behandlet som skidt. Der har været en myte om, at blev de udsat for en arbejdsskade, ja så kunne de bare få lov at svømme hjem til Filippinerne. Der var rent faktisk en række problemer. Derfor har vi også ført den her sag. Ankestyrelsen begyndte jo at fortolke udmålingen af erstatning på en reducerende måde.” siger Ole Strandberg.
En holden mand i Manila
Edwin De Guzman Waje får nogle hundrede tusinde kroner i erstatning for sin smadrede hånd. Desuden får han et par tusinde i månedlig ydelse frem til folkepensionen. Han bliver en holden mand i Manila, erkender Ole Strandberg.
“Nogle vil måske tænke: Kan det her animere udlændinge fra lavtlønslande til at synes, det er helt fint med en lille arbejdsskade. Men faktum er, at den danske sømandslov altså gælder for udlændinge på danske skibe, og at der ikke skal gøres forskel. Det er kun rimeligt, at vi i Danmark tager ansvar for de her mennesker.”
Dommen kan ankes inden for fire uger.
En filippinsk sømand kommer i 2010 til skade med sin hånd på et skib under det danske rederi Torm
Arbejdsskadestyrelsen fastsætter i 2012 hans erhvervsevnetab til 70 procent
Ulykkesforsikringsforbundet anker afgørelsen.
Dansk Metals Maritime Afdeling gør det samme , men med påstand om et tab på 85 procent baseret på, at Edwin Waje ikke vil kunne arbejde som sømand mere, og at han er henvist til filippinske arbejdsmarked
Dansk Metal mener, at tabet af erhvervsevne skal afgøres ud fra, hvad man ville have tjent, hvis man havde kunnet fortsætte i sit job
Dansk Metal indbringer sagen for Landsretten, der har givet fuldt medhold og hævet erstatningen til 85 procent
Det er altså ikke lovligt at vurdere erhvervsevnetabet for en udlænding på et danskejet skib lavere end, hvis det var en dansker, der var kommet til skade
Kilde: Dansk Metal og Domsudskrift fra Østre Landsret