Igen i år tilbyder et svensk firma billetter til 3.200 kroner. Sidste år skabte de svenske billethajer stor forargelse, og Roskilde Festival lovede at sætte alle sejl til for at stoppe fidusen. Men der er ikke sket noget.
»Lovgivningen på området har været uklar, og selvom Kulturministeriet har arbejdet på højtryk, har de ikke nået at have en lov klar til i år,« fortæller festivalens talsmand, Esben Danielsen.
Han er godt træt af problemet.
»Vi fordømmer det voldsomt, og vi gør alt, hvad vi kan for at stoppe dem,« siger han.
Skrappere regler i sigte
Som det er i øjeblikket, er der ikke meget, festivalen kan gøre. Svenskerne betaler moms af deres fortjeneste, og hvis de ikke bruger Roskilde Festivals logo eller navn, er deres forretning lovlig i Sverige. Esben Danielsen afventer Kulturministeriets udspil og håber, det giver festivalens jurister bedre muligheder for at stoppe de firmaer, der videresælger billetter.
Talsmanden erkender, at der altid vil være et problem med sorte billetter. Derfor overvejer festivalen i øjeblikket, om de skal gøre det sværere at snyde.
»I England er alle billetter personlige. Man skal vise billed-ID, når man køber den, og ens navn kommer på billetten,« fortæller han om én af de muligheder, de overvejer.
Trods gentagne forsøg har det ikke været muligt at få en kommentar fra det svenske firma, der sælger billetterne.