Banedanmark får kritik fra Statsrevisorerne for en forsinket og dyr proces med at udskifte togsignaler i Danmark.
- Vi tager kritikken til efterretning. Det er klart, at når Statsrevisorerne rejser kritik, så er vi også interesseret i at få bragt programmerne på omgangshøjde, siger Signalsystemets direktør, Jan Schneider-Tilli.
Signalsystemet hører under Banedanmark.
Direktøren siger, at man har haft "problemer med at levere tilstrækkelig dokumentation for programmets fremdrift". Et system for økonomistyring har været mangelfuldt, erkender Signalprogrammet.
- Det er vi i fuld gang med at lave om, så der kommer fuld transparens i vores økonomistyring, siger Jan Schneider-Tilli.
Statsrevisorerne har onsdag afgivet beretning om sagen. Heri rejses kritik af flere forhold.
Kritikken går på, at Signalprogrammet indtil videre er forsinket med op til tre år, og det er cirka 4,4 milliarder kroner dyrere end ventet.
For omkring 19 milliarder kroner skal Banedanmark udskifte alle togsignaler i hele Danmark.
Kritikken er også gået på, at der ikke er leveret et godt nok beredskab, i forhold til de forsinkelser der har været.
- Derfor vil vi i langt højere grad end tidligere basere vores vurderinger på, hvor holdbar en tidsplan er og spørge: Tror vi virkelig på, at vi kan komme i mål til tiden, siger direktøren.
Ellers vil Signalprogrammet - så snart man kan se risikomomenter - "kommunikere disse til politikerne".
En ny tidsplan er lagt, og den regner Signalprogrammet med at kunne overholde.
- Jeg anser den for at være realistisk. Men det er ikke sådan, at det er en walkover. Vi slås hver dag med at holde tidsplanen. Men jeg anser den for at være realistisk, siger Jan Schneider-Tilli.
/ritzau/