Administration

Astma kobler til genetisk variation i immunsystemet

Verdens største multicenterstudie af astma har identificeret fem hidtil ukendte DNA-forandringer, der alle peger i retning af ændringer i immunsystemet. Studiet er publiceret i Nature Genetics og åbner ifl. en af forfatterne, professor Torben Sigsgaard fra Aarhus Universitet, for nye diskussioner om astmabehandling.

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Immunsystemet, som er de organer, væv og celler, der som hovedopgave varetager kroppens immunforsvar, spiller en stor rolle for udviklingen af astma.

Det viser et forskningsprojekt, der for første gang åbenbarer, at astma kobler direkte til fem specifikke DNA-afvigelser, der i forvejen er kendt for at optræde i forbindelse med immunsygdomme og autoimmune sygdomme som eksempelvis leddegigt, sklerose eller Crohns sygdom.

"Det betyder, at de fem, nu kortlagte DNA-forandringer kan kobles til en række sygdomme, hvor astma er en af dem. Det kan blive vigtig viden ift. at forklare, hvorfor nogle får astma, og på længere sigt åbner det for nye diskussioner om, hvordan vi behandler sygdommen," siger Torben Sigsgaard fra Institut for Folkesundhed ved Aarhus Universitet.

Verdens foreløbig største astma-studie

Professor Torben Sigsgaard er en af forskerne bag studiet 'Multiancestry association study identifies new asthma risk loci'. Artiklen er publiceret i tidsskriftet Nature genetics som et såkaldt multicenterstudie, hvor forskerne pooler (eller om man vil: genbruger) de eksisterende genetiske studier af astma i en metaanalyse, for at se, om der kan trækkes ny viden ud af den omfattende mængde sammenbragte data.

Den nye undersøgelse er derfor en global analyse med et hav af forfattere og baseret på etnisk forskelligartede populationer fra det meste af kloden. Sammenlagt 142.000 forsøgspersoner, herunder 24.000 astmapatienter, har bidraget til de nye genetiske erkendelser.

"Det er verdens foreløbig største studie af astmaens genetik, og de fem specifikke DNA-ændringer - som forskere bruger vi betegnelsen nyopdagede astma-loci - er et eksempel på, hvad et sådant multicenterstudie kan bruges til," siger Torben Sigsgaard, der forklarer fagtermen loci (ental locus) som de steder på et kromosom, hvor et givent gen er placeret.

"Vi har ikke tidligere kunnet finde disse afvigende gener hos astmapatienter, og næste naturlige skridt er at se på de her gener i andre populationer, altså hos de astmapatienter vi behandler, og som indgår i kommende forskningsprojekter. Så kan vi forhåbentlig blive klogere på, om vi kan stimulere eller dæmpe de effekter, der forsages af DNA-ændringerne, men der er stadig et stykke vej," siger Torben Sigsgaard.

Han forklarer, at der tidligere er påvist en sammenhæng mellem DNA-forandringer og andre lidelser, der involverer immunapparatet, som fx betændelsessygdomme som morbus Crohn og colitis ulcerosa, der rammer endetarmen og tyktarmen. Det er dog helt ny viden, at sådanne DNA-forandringer er så tydeligt knyttet til risikoen for astma.

En gådefuld sygdom

Astma er en kronisk lungesygdom, som skyldes vedvarende betændelse- og irritation i luftvejene, af fagfolk betegnet inflammation. Mellem 250.000 og 300.000 voksne danskere har diagnosen astma. Dertil kommer, at mellem 7 og 10 pct. af alle skolebørn i Danmark har astma.

Hverken læger eller forskere kender årsagen til sygdommen hos voksne. Dog ved man, at syndommens udbrud hos skolebørn i mange tilfælde er sammenfaldende med udviklingen af allergi.

"Men inflammation er ikke egentlig allergi, og derfor er det vigtig viden, at DNA-ændringer associeret til astma så entydigt peger i retning af immunsystemet," siger Torben Sigsgaard.

Mere om astma og immunsystemet

Astma er kendetegnet ved åndenød, hoste eller pibende vejrtrækning.

Symptomerne skyldes, at luftvejsslimhinden overreagerer ved at trække sig kraftigt sammen og producere mere slim, når den udsætte for forskellige påvirkninger som fx kulde, infektioner eller 'irritanter', der kan variere fra patient til patient (fx røg, parfume eller mados).

En astmadiagnose stilles på baggrund af symptomer, måling af lungefunktion og i nogle tilfælde en allergitest - som hos mange voksne viser ingenting.

En immundefekt opstår, når immunsystemet mister evnen til at bekæmpe de patogener, som angriber immunforsvaret.

Autoimmunitet opstår, når immunsystemet mister evnen til at skelne mellem gode og dårlige celler, hvorefter kroppen 'angribe sig selv'.

Bag om forskningsresultatet

Fakta om studietype: Multicenterstudie med en metaanalyse

Samarbejdspartnere fra ind- og udland: Ud over professor Torben Sigsgaard og Vivi Schlünssen fra Aarhus Universitet medvirker en lang række forskere fra det meste af verden. Fra Københavns Universitet medvirker Hans Bisgaard & Klaus Bønnelykke og fra Statens Serum Institut i København Bjarke Feenstra, Frank Geller & Mads Melbye.

Ekstern finansiering EU GABRIEL, læs mere på http://ec.europa.eu/research/infocentre/article_en.cfm?id=/research/headlines/news/article_06_05_08_en.html&item=&artid=

Link til abstract af den videnskabelige artikel Demenais Multiancestry association study identifies new asthma risk loci, som omtalen bygger på: DOI: 10.1038/s41588-017-0014-7 eller

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

vejr

Sommeren på pause:

Temperaturene falder

ressourcer
Nyheder

Klodens ressourcer er brugt for i år

Vanvidsbilist

Advarsel:

Hop ikke i vandet

hængt
Nyheder

Fanger hængt i kraner og lygtepæle

Kirsten Birgit

Tragedie: Hustru

kørte manden ihjel

Ghita Nørby portræt
Kendte

Ghita Nørby efter shitstorm:

Det har været grusomt

Personer ved bil

Efter gaderæs:

Muskelbil beslaglagt

betjent undersøger kørestol
Nyheder

Mand i kørestol kørt ned

Nyheder

Optagelsestal: Langt de fleste får deres førsteprioritet

Ny besked på iPhone

Advarer mod svindel-SMS’er

Det tyske flag udenfor Rigsdagen
Corona

Frygt for fjerde smittebølge breder sig i Tykland

Hest og rytter på banen ved OL

FAKTA: Sådan gik det Danmark ved OL tirsdag

Mand suger på e-cigaret
Nyheder

Opfordrer til skrap regulering af e-cigaretter

En ung fyr i køredragt

Kevin Magnussen sælger luksuslejligheden

Nyheder

Fem er savnet efter kæmpe eksplosion i Tyskland

Dressurrytter på hest
Sport

Dansk dressurhold misser lige akkurat OL-medaljerne

En ældre mand med skæg og pibe

Her er Søren Ryges arvtager

En kæmpe komet i rummet
Helt vildt

Gigantisk komet på vej

Et Nybolig-skilt bliver plantet i en have foran et hus

Danske boligpriser amok

En tøjbutik med jakker etc. hængende udenfor
Livsstil

Salg af tøj og sko giver rekordstigning i detailsalget

et lyn flænger himmelen

SKYBRUD:

Skynd dig op af vandet

En blond kvinde
Kendte

Britney vil erstatte sin far som værge med revisor

En blå Tesla og en mørk himmel
Biler

Tesla tidobler overskuddet

Nyheder

Hedebølger bliver hyppigere og mere ekstreme de næste årtier

soldater ved tank
Helt vildt

Gemte tank fra 2. Verdenskrig i kælderen

Tre ketchupflasker
Mad og drikke

Lad være med at spise den:

Ketchup kaldes tilbage

jesper Hansen med sølvmedalje

FAKTA: Sådan gik det Danmark ved OL mandag

Retten i Aalborg
Krimi

Par fængsles for trusler og vold mod tre betjente

Portræt Joan Ørting

Joan Ørting:

Min seksualitet

har ændret sig

Mads Langer til premiere

Langer langer 26 mio. over disken for nyt hus

collage med Seren Williams, Usai Bolt, Lionel Messi og Michael Phelps

Top 10: Her er de rigeste

OL-atleter gennem tiderne

Rengøring af bord

Undgå dyr flytteregning:

Sådan sikrer du dit depositum

Degn

TV2-vært:

Afslører kæresten

Pink

Verdensstjerne:

Blander sig i trusse-gate

Dansk Svømmeunion:

Løn til atleter på barsel

Casper c

Casper Christensen:

Nu er huset solgt

astralis

Astralis: Køber 18-årigt dansk talent

Gøhler

Skøn video:

Mathilde viser babybulen

græs
Nyheder

Sådan får du liv i din gule græsplæne

ol medalje

Sådan:

Danmarks første OL-medalje i hus

brande
Nyheder

Skovbrande smelter sammen - folk på flugt

uvejr

Trist sommervejr:

Skybrud og store regnskyl truer

OL

OL-medaljer

til to 13-årige

Vejarbejde på villavej

Kritik fra flere sider:

Danmark er ikke sikret

mod oversvømmelser

Voldsomt uvejr:

Dele af London

oversvømmet

Portræt Jackie Mason

Simpsons-stjerne død

Britney Spears vinker til fans.

Britney chokerer igen-igen:

Nyt topløst billede

Jeanette Ottesen i bassinet

FAKTA: Sådan gik det Danmark ved OL søndag

en kaffebonde filtrerer kaffebønner
Mad og drikke

Prisen på kaffe stiger drastisk

Rodney Alcala i håndjern og fangedragt
Nyheder

Amerikansk seriemorder dør naturligt - og undgår dødsstraf

Annemiek van Vleuten jubler

OL-sølvvinder troede,
hun havde vundet:
Jeg følte mig dum

Drama ved OL:

Dansk rytter på hospitalet efter styrt

en mand i shorts med en motoriseret hækklipper
Sundhed

Typiske ferieskader: Her skal du passe særligt på

To soldater løber med deres håndvåben.
Kongelige