Det viser en undersøgelse, som Zapera har lavet for vikar- og rekrutteringsvirksomheden Adecco.
"Vi er i en situation, hvor virksomhederne oplever pres på deres afsætningsmuligheder. Så begynder de typisk at spare på steder som rejseudgifter og firmafester, hvor man kan spare relativt omkostningsfrit," siger cheføkonom i Danske Bank, Steen Bocian, til Berlingske Tidende.
Han anser det for sandsynligt, at der bliver skruet endnu mere ned for forkælelse og fryns, hvis konjunkturerne fortsætter ned.
Ifølge undersøgelsen oplever danskerne også besparelser på ting som frugtordninger, benzinforbrug, vikartimer og kurser. Det skyldes, at virksomhederne ruster sig til en kommende nedtur, mener et medlem af regeringens arbejdsmarkedskommission.
"Man reber sejlene og fokuserer mere på ”need to have” end på ”nice to have.” Selvfølgelig ser virksomheder løbende på deres udgifter, men man trykker nok lidt hårdere på den knap nu, fordi de økonomiske fremtidsudsigter ikke ser så optimistiske ud," siger adm. direktør i Adecco, Gitte Elling, til Berlingske Tidende.
Arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet Flemming Ibsen siger, at det er det første synlige tegn på, at konjunkturerne er ved at vende.
"De mere alvorlige tegn i form af fyringer begrundet i faldende omsætning ser vi ikke for alvor endnu," konstaterer Flemming Ibsen.
/Newspaq/