Efter 13 år på tronen må Coca-Cola vige pladsen som det mest værdifulde brand i verden.
Apple er det nye selskab på toppen af Interbrands årlige, prestigefyldte opgørelse over værdien af verdens største brands.
Det skriver The New York Times.
Det er første gang, siden Interbrand lancerede sin opgørelse i 2000, at Coca-Cola ikke fører an på listen og for at gøre ondt værre, må den verdenskendte læskedrikproducent nøjes med en tredjeplads i årets udgave.
På andenpladsen ligger selskabet bag søgemaskinen Google.
Apple, mest kendt for sine mobiltelefoner, var nummer to på sidste års liste, og ifølge chefen for Interbrand, Jez Frampton, var det egentlig bare et spørgsmål om tid, før it-giganten ville blive det mest værdifulde brand.
- I år er kongen Apple, siger han, og de første ord i Interbrands rapport supplerer:
- Engang imellem er der et selskab, der ændrer vores liv. Ikke bare med sine produkter, men med sin etos. Det er derfor, at Interbrand har fået en ny nummer et i Apple efter Coca-Colas 13-år lange topplacering.
Interbrand vurderer, at Apples brandværdi er på hele 98,3 milliarder dollar, hvad der svarer til omkring 542 milliarder kroner.
Til sammenligning estimeres det, at værdien af Coca-Colas brand ligger på 79,2 milliarder dollar, som er cirka 436 milliarder kroner.
Generelt er it-selskaberne godt repræsenteret på Interbrands top-10. Her er fem firmaer inden for teknologibranchen. Ud over Apple og Google er Microsoft, Samsung og Intel blandt de 10 mest værdifulde selskaber.
IBM, der indtager listens fjerdeplads, defineres ikke som et teknologiselskab.
/ritzau/