Betaler kommunen dit daglige brød, og møder du op på jobcenteret iført kedeldragt og med jord under neglene, så kan du være nogenlunde sikker på, at alarmklokkerne ringer - ihvertfald hvis du bor i Randers Kommune.
Kommunen har nemlig skærpet opmærksomheden overfor socialt bedrageri og hentede sidste år 5,5 millioner kroner tilbage til kommunekassen, skriver TV2 Østjylland.
Nu øges indsatsen med en fordobling til fem medarbejdere, der skal arbejde fuldtid med at sikre, at der ikke snydes med skatteborgernes penge.
- Folk skal have det, de har ret til, men vi kan ikke have, at pengene simpelthen fosser ud af vores kasse og ikke kommer de rigtige steder hen. Vi kan trods alt måske hjælpe nogle borgere, som har et større behov end dem, der bare gerne vil køre i en fin bil, fordi de kan sno systemet, siger Bo Møller Johansen, sagsbehandler ved kontrolenheden i Randers, til TV2 Østjylland.
Flere med næse for snyd
Det er ikke kun de ansattes næse for snyd, der fælder de sociale bedragere.
Kommunen modtager også anmeldelser fra Skat, politiet og borgere, som studser over det høje forbrug kontanthjælpsmodtageren inde ved siden af har.
Tjekker Facebook
Kommunen kan hente oplysninger fra egne registre, uddannelsesinstitutioner, forsikringsselskaber og banker. Men sociale medier ligger også i værktøjskassen.
- Vi gør det absolut kun, hvis vi har et konkret navn og har undersøgt alt andet. Så går vi lige ind og tjekker, om der er noget på Facebook, vi kunne falde over. Jeg har ikke noget problem med det, fordi det er et værktøj til at komme socialt bedrageri til livs, siger Bo Møller Johansen.
Ifølge TV2 Østjylland sparede de danske kommuner i 2017 samlet 407 millioner kroner efter at have haft fokus på socialt bedrageri.