Ventetiden er ofte flere timer lang, når meget syge patienter skal transporteres til og fra sygehuset til behandling i hovedstadsområdet, skriver Søndagsavisen.
Det siger flere af Region Hovedstadens hospitaler til avisen tre måneder efter, at Falck og Movia overtog patientkørslen fra transportfirmaet VBT.
Meningen var ellers, at overtagelsen skulle komme patienterne til gode i form af bedre service. Men sådan er det langtfra gået.
- Der er altid indkøringsproblemer, når man laver den slags ændringer. Men vi synes, at problemerne har varet for længe nu, siger Lone Koch, der er centerchefsygeplejerske på Rigshospitalets abdominalcenter, hvor man blandt andet behandler nyresyge patienter.
Den generende ventetid skyldes især, at Falck og Movias it-systemer kun meget dårligt arbejder sammen med regionens, samtidig med at Falck ikke har hænder nok til at løfte opgaven.
Vibeke Brandhof, der er områdesygeplejerske i stråleterapien på Herlev Hospitals kræftafdeling, siger til Søndagsavisen:
- Det sker indimellem, at patienter kommer til at sidde og vente i fire-fem timer. Det er ikke meningen, at man ud over at være syg skal vente længe på at blive kørt til og fra behandling.
I Region Hovedstaden erkender man, patientkørslen langtfra fungerer optimalt, men der arbejdes på sagen, forsikrer enhedschef Jette Sylow:
- Vi har løst de værste problemer med it-systemerne. Men der er en indkøringsperiode, vi endnu ikke er helt ude over.
Hos Falck er man heller ikke tilfreds med forløbet, og også her er man i fuld gang med at løse problemerne.
Mere mandskab er ved at blive ansat til at varetage patientkørslen, og med dem skulle forbedringerne være lige om hjørnet, lover Jørgen Mieritz, der er regionsdirektør hos Falck, over for Søndagsavisen.
/ritzau/