En ærlighedstest. Det er, hvad supermarkedskæden Aldi selv beskriver det som.
I et forsøg på at tjekke de ansattes ærlighed sendte Aldi en falsk kunde ind i en butik for at give en ansat en hundredekroneseddel.
Kunden sagde, den var fundet på gulvet. Problemet var bare, at det var fup. Det gik ud over 21-årige Julie Skovbølling Knudsen, der var ansat i Aldi i Give. Det skriver Politiken.
Hun blev senere ringet op af sin distriktschef.
"Han spurgte, om jeg havde fundet en hundredkroneseddel i butikken. Og da jeg svarede nej, suspenderede han mig på stedet," fortæller hun til Politiken.
Da butikken gjorde kassen op samme aften, manglede der 100 kroner, og det fik butikken til at konkludere, at Julie Skovbølling havde taget pengene selv, og derfor blev hun fyret. Hun havde bare ikke fået den forklaring, før hun sammen med sin fagforening kontaktede Aldis hovedkontor for at få årsagen til fyringen. Her ignorerede man, at Julie Skovbølling pure nægtede at have modtaget pengene.
"Jeg troede, vi havde set en del, men det her slår det hele. Jeg vil nærmest kalde det svinsk," siger Finn Olsen, faglig konsulent i HK Handel Sydjylland, der har ført sagen for Julie Skovbølling Knudsen, til Politiken.
Fænomenet, hvor man tester de ansatte med falske kunder, hedder mystery shopping og bliver anvendt jævnligt, forklarer HK Handel.
Politiken har kunnet få en kommentar fra Aldis danske direktør, Jan Lund, men efter sagen har været i Afskedigelsesnævnet, har Aldi accepteret at give Julie Skovbølling en godtgørelse på 30.000 kroner.