Den konservative Kaj Ikast husker stadig den dag, da han i 1983 forlod daværende statsminister Poul Schlüters (K) kontor. Her havde Kaj Ikast netop fået partiformandens bekræftende nik til at arbejde for en fast forbindelse mellem Fyn og Sjælland.
14 år senere stod mastodonten klar. Godt hjulpet på vej af en række passionerede politikere, der gjorde det til deres livsprojekt at få skabt Storebæltsbroen. Og i dag kan broen, der gjorde os dus med brobisserne , fejre, at den i ti år har stået på egne piller.
Kaj Ikast husker også statsministerens slutkommentar, som han fik på vej ud af døren: Den skal gå hele vejen over, og du får ikke en krone til det. Vi må finde en løsning, så det ikke kommer til at koste noget , lød Schlüters krav.
- Schlüter kørte jo en stram økonomisk politik, så vi havde ikke de 18,6 milliarder til broen, forklarer Kaj Ikast om de politiske forhandlinger, der dengang ikke kun splittede Folketinget men også den danske befolkning. Løsningen blev som bekendt, at bilisterne skulle betale for at køre over broen.
I dag kan Kaj Ikast stadig alle tallene på ryggraden - hvad enten det drejer sig om pylonhøjder, meningsmålinger eller økonomiske beregning. Og han finder det uomtvisteligt, at Storebæltsbroen efter de første ti år er blevet en kæmpe succes.
Kigger man på antallet af mennesker, der benytter sig af forbindelsen, taler det da også sit eget tydelige sprog. I år forventes det således, at ikke færre end 3,2 millioner mennesker vil krydse Storebælt. Det svarer til omkring dobbelt så mange som lige før Storebæltsbroen blev bygget færdig.
Og Kaj Ikast indrømmer gerne, at han er stolt, hver gang han sammen med konen krydser bæltet:
- Jeg begyndte at skrive om en storebæltsbro allerede i 1968, og det var mig, der senere fik den skrevet den ind i det konservative partiprogram. Og jeg spørger ofte mig selv, når jeg er på broen, hvorfor vi skulle have så mange tæsk for ideen. Det var jo morgen middag og aften. Dengang var det kun 24 procent af danskerne, der var for idéen, mens 48 procent var imod. Men i dag er omkring 92 procent glade for broen. I hvertfald ifølge den seneste måling, slutter Kaj Ikast.