Dårligt købmandskab og mangelfuld ledelse har kørt DSB's salgsvogne i sænk. Ikke de ansattes løn.
Sådan lyder det i dag fra Dansk Jernbaneforbund, der repræsenterer togførerne i DSB.
- Det virker som ren taktik, når DSB midt i en overenskomstforhandling går ud og klager sin nød i pressen og entydigt peger på medarbejdernes løn som den væsentligste faktor for, hvorfor salgsvognene ikke løber rundt. Men i bund og grund handler det om at lægge ansvaret fra sig, siger formand Henrik Horup i en pressemeddelelse.
En opgørelse fra Transportministeriet viser, at DSB siden 2004, hvor statsbanerne overtog driften af salgsvognene, har haft et samlet underskud på salgsvognene på cirka 925 millioner kroner.
Ifølge Anette Haugaard, underdirektør i DSB Tog, er det især lønnen til togpersonalet, der er årsag til de store underskud. En årsløn ligger på 475.000 kroner om året.
I Dansk Jernbaneforbund kan man ikke genkende billedet af, at en togfører i gennemsnit tjener knap en halv million om året inklusiv pension.
Grundlønnen for en nyansat ligger på 24.000 kroner og stiger efter 15 års anciennitet til 32.000. Derudover kommer diverse aften- og weekendtillæg.
Forbundet ønsker dog ikke at diskutere løn gennem pressen.
- Hvis DSB's forretningskoncepter og ledelse ikke kan få et simpelt servicekoncept i en servicevirksomhed til at fungere, så er der noget galt, og det er sjældent nederst i hierarkiet man skal lede efter de alvorligste defekter, lyder det fra Henrik Horup.
Dansk jernbaneforbund deltager i øjeblikket i de indledende drøftelser med DSB om mulige effektiviseringer i 2013/2014.
- Derfor er vi chokerede over, at de nu vælger at gå ud og angribe en hel medarbejderkategori på denne måde, endda med nogle tal i hånden, hvor vi vil tillade os at stille spørgsmålstegn ved beregningsmodellen.
Flere trafikordførere er forargede over DSB's underskudsforretning og kalder det 'langt, langt ude' og 'et svigt'.