Flere butikker har østeuropæiske lønmodtagere til at sætte varer på plads om natten.
Det er nemlig billigt.
Supermarkederne bruger underleverandører, der har ansat både danskere og østeuropæere, som er hyret på overenskomst, men går til den absolutte minimumsløn.
Det skriver Ugebrevet A4.
Den nye trend udgør en trussel mod danske arbejdspladser, mener formand for fagforeningen HK/Handel, Jørgen Hoppe.
- Lige i øjeblikket er det ikke det store problem, men det vi frygter er selvfølgelig, at der er flere supermarkeder, der vil begynde på det. Der skal vi være opmærksomme på, at østeuropæerne får en overenskomst, og at de ikke bliver løntrykkere, fordi de går til minimalløn, siger han til Newspaq.
Både HK og Dansk Erhverv frygter at tendensen med udenlandske natarbejdere vil stige, når lukkeloven træder i kræft til oktober.
Når det sker øger de udvidede åbningstider nemlig behovet for personale, og dermed stiger ønsket om at holde lønomkostningerne nede.
Dansk Supermarked er én af de supermarkedskæder, der har ansat et nathold bestående af blandt andre østeuropæere til minimumsløn.
Kæden, der blandt andet driver Bilka i Aalborg, som har entreret med det danske firma Eventforc, påpeger, at det er effektivitet fremfor lavere løn, der har ført til samarbejdet.
- Arbejdet med at fylde fra lager til butik foregår meget mere effektivt om natten, hvor der slet ingen forstyrrelser er.
- En operation med at køre en vare fra lager på palle ud i butikken kan eksempelvis om natten udføres på 48 sekunder. Om dagen, hvor butikken er fuld af kunder, tager det 1,5 minutter, siger Henrik Feldborg-Zethner fra Eventforce Retail til Ugebrevet A4.
Formanden for HK Handel, Jørgen Hoppe, frygter dog, at opdelingen af fastansatte og fleksibel arbejdskraft på sigt vil skabe et A- og et B-hold på arbejdsmarkedet for detailhandelansatte.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.