Børn, der har gået i vuggestue, får højere karakterer i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve og har en større sandsynlighed for at begynde på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse end børn, der har gået i dagpleje.
Det viser den nye rapport "Effekter af Daginstitutionstilbud", skriver Information.
Rapporten er udarbejdet af professorerne Nabanita Datta Gupta og Marianne Simonsen fra Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet og finansieret af pædagogernes fagforening, Bupl.
- Resultaterne passer meget godt med det, vi har fundet tidligere. Vi kan se, at der er en klar forskel imellem at være passet i dagpleje og i vuggestue, siger Nabanita Datta Gupta til Information.
Til folkeskolens afgangsprøve klarer børn, der har gået i vuggestue, sig i gennemsnit 0,5 karakterpoint bedre i dansk og 0,3 point bedre i matematik end børn, der har gået i dagpleje.
Og vuggestuebørnenes sandsynlighed for at påbegynde en ungdomsuddannelse er 10 procentpoint højere end dagplejebørnenes.
Resultaterne bygger på data fra 6000 børn og er korrigeret for variabler som køn, forældrenes alder, indkomst, uddannelse og beskæftigelsesstatus samt barnets sundhedstilstand ved fødslen.
Per Schultz Jørgensen, tidligere formand for Børnerådet og professor emeritus ved DPU, ser undersøgelsen som et udtryk for, at den pædagogiske struktur er stærkere og mere målrettet i daginstitutionerne end i dagplejen.
Han tror, at konkurrenceelementet imellem børn i vuggestuerne er med til at skabe de højere karaktergennemsnit.
- I vuggestuen har børnene hele tiden et konkurrenceelement. Børn er ekstremt sociale, og det at skulle præstere i forhold til de andre er en vigtig drivkraft, siger Per Schultz Jørgensen til Information.
De positive effekter ved vuggestuer, som rapporten beskriver, er særligt stærke for to grupper: drenge - og børn af mødre med en lav uddannelse.
/ritzau/