Jo mere ressourcestærke kammerater, et barn har i børnehaven, jo bedre karakterer vil det få til 9. klasses afgangsprøve. Det skriver Politiken tirsdag.
Det viser en omfattende ny analyse, som tænketanken Kraka har lavet sammen med revisions- og konsulentfirmaet Deloitte i et samarbejde kaldet Small Great Nation, og som bygger på data fra cirka 4.000 institutioner og 200.000 børn. Det er den første danske analyse af sin art.
Hvis et barn går i en børnehave, der tilhører den femtedel af børnehaverne i Danmark, som har flest ressourcestærke børn, bliver barnets afgangskarakterer højere, end hvis samme barn går i en institution, der tilhører den femtedel af børnehaverne, som har flest børn fra socioøkonomisk svage hjem. Faktisk hele 0,4 karakterpoint højere.
- Analysen viser, at dem, du går i børnehave med, påvirker dine egne udfald, i forhold til hvor godt det går dig i skolen og i livet, og hvilke muligheder du har. Der er noget unfair i, at dem, du går i børnehave med, skal være afgørende for, hvor godt du klarer dig senere. Der er en lighedsdiskussion i det her, siger Peter Mogensen, direktør i Kraka, til Politiken.
Han tilføjer, at tidligere undersøgelser viser, at karakterer i grundskolen er afgørende for det senere uddannelsesniveau og indkomsten som voksen. Analysen peger også på, at danskerne i stigende grad klumper sig sammen i bestemte boligkvarterer efter indkomst og uddannelse.
- Det betyder, at de effekter, som vi ser her, vil blive stærkere og stærkere i fremtiden. Rige børnefamilier bor tæt på andre rige børnefamilier, det giver analysen en ekstra relevans, siger Peter Mogensen.
Han peger på tre politiske handlemuligheder: på den lange bane en ændret boligpolitik og på den korte bane at tage nogle af børnene fra børnehaver med mange ressourcesvage børn og sætte dem ind i børnehaver med mange ressourcestærke børn:
- En tredje vej er at modvirke de negative stuekammerateffekter ved at give flere ressourcer til institutioner med flest ressourcesvage børn.
Som Politiken skrev for nylig, har 543 daginstitutioner mindst 25 procent børn, der kommer fra økonomisk og socialt pressede hjem.
Derfor har regeringen ad flere omgang afsat penge, som kommunerne kan søge til flere pædagoger i institutioner med mange udsatte børn. Men der er ikke penge nok til alle institutionerne.
Et andet politisk initiativ er regeringens såkaldte ghettopakke, der blandet andet betyder, at der højst må være 30 procent børn fra udsatte boligområder i en institution.
Politiken