Stationsbetjentene nedlagde torsdag morgen arbejdet på S-togene, Kystbanen og de regionale tog, som DSB driver.
Det skete efter utilfredshed med en ny aftale om lønstigninger, og fordi de har oplevet underbemanding, det sidste lange stykke tid.
Lønstigningen er nemlig mindre end den for andre personalegrupper, der arbejder for DSB.
DSB er dybt bekymret for arbejdsnedlæggelsen, som er overenskomststridig. Underdirektør Poul Gemzøe-Enemark erkender dog, at der har været for få stationsbetjente på arbejde i det sidste stykke tid.
- Der er ingen tvivl om, at der har været en mindre bemanding igennem det sidste stykke tid. Folk har flyttet arbejde, og det har gjort, at der har færre på arbejdet, end hvad vi gerne ville have. Men vi kigger på det sammen med den faglige organisation. Uanset skal vi have flere ressourcer til området, siger Poul Gemzøe-Enemark.
Uenighed om lønstigning
Det er Dansk Jernbaneforbund og DSB, der forhandler om vilkårerne for de ansatte. Og netop den konkrete lønstigning for stationsbetjentene er et punkt, parterne uenige i.
- Der er sket en lønregulering på 2,2 procent for stationsbetjente i aftalen, siger Poul Gemzøe-Enemark.
Men hos Jernbaneforbundet mener man kun, at der er tale om en stigning på 1,5 procent, lyder det fra stationsbetjentenes fællestillidsmand, Dan Kirchhoff.
- De får de sidste 0,7 procent fra Industriens overordnede overenskomst, som man aftalte i 2017. Her gik vi blandt andet med til overarbejde, der kunne give en 42 timers arbejdsuge, så dem har vi ”betalt” for, siger Dan Kirchhoff.
Overfor Avisen.dk har en af de stationsbetjente, der nedlagde arbejdet torsdag morgen, fortalt, at de ansattes utilfredshed også handler om den løn, ledelsen i DSB får.
DSB er dog uenig i denne kritik. Underdirektør Poul Gemzøe-Enemark vil ikke kommentere på den deciderede størrelse af bonusserne til ledelsen, men han understreger behovet for forskellige lønninger i en organisation som DSB.
- Vi har mange forskellige faggrupper i DSB, der får forskellig løn. En lokomotivfører får en anden løn end en kantine-medarbejder eller en ingeniør, siger han.