Det sker med jævne mellemrum, at historier med negativt fortegn omkring landbruget stjæler overskrifterne, og den dårlige medieomtale kan få betydning for antallet af unge, der vælger at uddanne sig inden for landbruget.
Dét skal en ny kampagne for organisationen LandboUngdom, der har 3.000 medlemmer på landsplan, nu forsøge at ændre på.
Kampagnen vil sætte fokus på de positive ting ved at være ung landmand - og ved at uddanne sig til et arbejdsliv i marken eller stalden. Samtidig vil de unge initiativtagere have respekten for faget tilbage. Det skriver TV2 Nord.
- Vi føler, at hver gang, der er omtale om os, så er det altid negativt. Det er sjældent, de positive historier kommer i fokus, siger Gerbrig Postma til den nordjyske tv-kanal.
Hun arbejder til dagligt som kvæginseminør, men er også en af hovedpersonerne i den video, der spiller en afgørende rolle i kampagnen, der skal være med til at få flere unge til at søge ind på landbrugsuddannelserne.
Tal for Undervisningsministeriet viser, at antallet af unge på landbrugsuddannelserne er faldet fra 577 ansøgere i 2014 til 326 ansøgere sidste år.
Erik Poulstrup er forstander ved Nordjyllands Landbrugskole, og han forklarer til TV 2 Nord, at det risikerer at gå ud over landbrugets evne til at vækste og udvikle sig, hvis der ikke er adgang til kompetent arbejdskraft.
Han peger på tre faktorer til, at færre unge søger ind på landbrugsuddannelserne. Ungdomsårgangene er små, flere unge flytter til byen, mens konkurrencen er stor med byggefagene.
Gerbrig Postma mener, at det dårlige image også spiller en rolle.
- Jeg tror, mange unge bliver skræmt væk, fordi landmænd bliver gjort til trælse bussemænd. Og så synes vi, det er vigtigt at fortælle, at der er mange unge, der faktisk brænder for det her erhverv, siger hun til TV2 Nord.
Se videoen fra LandboUngdom her: