Af Assia Awad, asaw@avisen.dk
Jeppe kender alle bogstaverne i alfabetet og kan stave ord med tre bogstaver som ’mor’ og ’far.’ Han kan også genkende sit eget navn, og han kender alle ugedagene.
Jeppe er 12 år og har Downs syndrom, der i folkemunde er kendt som ’mongolisme . På hans skoleskema på specialskolen står der to timers dansk og to timers matematik om ugen. Resten af tiden går med blandt andet musik, idræt og svømning.
Men det er alt for lidt boglig undervisning, mener Jeppes forældre, Bent og Hanne Clausen.
Svært for raske børn
»Selv almindelige børn ville have svært ved at læse med så lidt undervisning. Hvordan skal Jeppe, som jo lærer langsommere, nogensinde komme til at knække læsekoden?« spørger Hanne Clausen.
Jeppe kan ikke klare mere undervisning , er den besked, som Jeppes forældre har fået af hans lærere, når de har været til forældremøder på Tansbjergskolen, der er en specialskole.
»Men når vi sidder og læser sammen med ham, er han ikke til at stoppe, og han kan sidde ved computeren i timevis,« fortæller Jeppes mor.
»Vi ved godt, at der nok er nogle, der vil sige, at vi vil gøre ham bedre, end han egentlig er, men Jeppes tale- og læsepædagog Lene Ørum vurderer også, at Jeppe har forudsætningerne for at lære at læse,« forklarer Hanne Clausen.