Tyskerne bliver hjemme. Det er årsagen til, at dansk turisme samlet set fik en tilbagegang på 1,1 procent i 2012. Det har turistorganisationen Visit Denmark regner ud på baggrund af tal for hele året fra Danmarks Statistik.
Var de tyske overnatninger ikke direkte faldet i 2012, men kun stagneret, havde dansk turisme generelt fået en lille fremgang på en procent.
- Når væksten udebliver, hænger det sammen med, at Danmark mister tyske turister. Nøglen til at skabe vækst i dansk turisme ligger derfor på det tyske marked.
- Hvis vi ikke får Tyskland med op, er det meget vanskeligt at skabe en samlet vækst, siger Lars Erik Jønsson, der er viceadministrerende direktør i Visit Denmark.
Selv om den tyske økonomi er relativ sund, er forbrugertilliden lav, og tyskerne holder igen med privatforbruget. Det smitter af på rejselysten.
Ikke desto mindre er Danmark imidlertid en attraktiv destination for mange tyskere. Visit Denmark vurderer på baggrund af markedsundersøgelser, at 3,8 millioner tyskere har Danmark på radaren.
Den dystre nyhed er, at der ikke er udsigt til bedring i år. Det viser en analyse, som Visit Denmark snart vil offentliggøre, og som viser nulvækst, når det gælder de udenlandske overnatninger.
Turisterne hænger altså i bremsen, når det gælder om at bruge ferien i Danmark. Til gengæld brager det frem i andre lande. Turismen i Kina er steget med 35 procent, i Rusland med 27 procent og Brasilien med 31 procent.
Visit Denmark peger på, at også såkaldte modne markeder som Storbritannien, USA, Italien og Frankrig er gået frem med mellem 3,5 og fire procent.
Men vi deler lidt skæbne med broderlandet Sverige, der kun er gået lidt frem med 0,8 procent.
Dagens tal er dog positivt nyt for hotellerne alene, der fik en fremgang på fire procent i antallet af overnatninger, men skidt læsning for campingpladserne, der gik tilbage med 594.000 færre overnatninger - et dyk på fem procent i forhold til 2011.
/ritzau/