- Han mærkede straks blæsten, den er voldsom, også mere voldsom end han brød sig om. Toget rystede. Han kunne se køreledningerne blafre, sådan opfattede han det.
Det fortæller advokat Torben Koch til Berlingske. Han er bisidder for lokomotivføreren på det lyntog, der onsdag var involveret i den værste togulykke i Danmark i 30 år. Over for avisen gengiver advokaten lokomotivførerens oplevelse af ulykken, der har kostet otte mennesker livet.
Lokomotivførerens vagt starter som alle andre. Han overtager IC4-toget i Fredericia og sætter kursen mod Københavns Lufthavn i Kastrup. Da han kører ud på Storebæltsbroen, mærker han straks den voldsomme blæst. Det gør ham urolig, og han sænker farten, fortæller Torben Koch til Berlingske.
Herefter ser han gnister nede ved skinnerne og "noget stort" hænge ud fra et modkørende godstog. Et splitsekund senere kommer braget. Da han ikke kan smide sig ned, bøjer han i stedet hovedet. Da toget er standset, ser lokoføreren resterne fra en trailer 20 cm over sit ansigt.
Nødtelefonen i førerhuset er væk, og hans mobiltelefon virker ikke, så han kravler ud af førerhuset og ind i den første vogn, der er smadret i hele den ene side.
- I den anden side sidder en passager, der ser på lokoføreren og spørger: "Gud, er du overlevet?" Heldigvis, det havde han, men de øvrige skader var meget, meget voldsomme, siger Torben Koch til Berlingske.
Herefter går han langs toget for at finde sine to kolleger på toget og for at se, hvordan passagererne har det, fortæller advokaten.
Dansk Jernbaneforbund oplyser til Berlingske, at de involverede tog- og lokoførere har handlet helt efter bogen.
- Han er en rigtig dygtig medarbejder, som gjorde alt, der stod i hans magt for at forhindre ulykken. Han udviste kæmpe overskud - det gjorde de to togførere også, siger næstformand Preben S. Pedersen om lokoføreren til Ekstra Bladet.