Fire ud af ti danskere mener, at de offentligt ansatte har dårlige betingelser for at udføre deres arbejde.
Det viser en meningsmåling gennemført blandt et repræsentativt udsnit af danskerne. Målingen er foretaget af Megafon for tænketanken Cevea.
Mens mange danskere synes, at arbejdsbetingelserne er dårlige i den offentlige sektor, så giver de fleste danskere (otte ud af ti) udtryk for, at de oplever de offentligt ansatte som fagligt kompetente. Det skriver Ugebrevet A4.
Direktør i Cevea Kristian Weise mener, at det er interessant, at befolkningen både oplever kompetente medarbejdere, samtidig med at de oplever arbejdsvilkår, der kunne være bedre. Ifølge Kristian Weise signalerer tallene, at det er helt forkert at spare i det offentlige.
- Man kan ikke lave besparelser i det offentlige på to procent hvert år, der presser medarbejderne, og samtidig forvente, at borgeren oplever tilstrækkelig kvalitet. I andre dele af vores liv forventer vi, at kvaliteten skal forbedre sig år for år, men den oplevelse får borgerne ikke med det offentlige, hvis man hele tiden laver besparelser der, siger Kristian Weise til Ugebrevet A4.
Politisk ordfører hos SF Karsten Hønge er glad for, at tallene viser opbakning til de offentligt ansatte. Han mener også, at det er vigtigt, at politikerne sætter flere penge af til at styrke arbejdsvilkårene.
- Udover mere i løn, som er én ting, skal der være bedre normeringer. Det, som stresser mange offentligt ansatte, er, at de ikke føler, de har tid nok til borgeren. Det er følelsen af, at de ikke kan levere det, de er gode til, der æder dem op. Mange får på trods af dette det hele til at hænge sammen, fordi de giver lidt ekstra af sig selv, siger Karsten Hønge til Ugebrevet A4.
Hos Liberal Alliance mener man ikke, at flere penge vil løse problemerne med arbejdsvilkårene i det offentlige. Der bruges allerede nok penge, lyder det fra partiets finansordfører Joachim B. Olsen. I stedet skal der kigges på, hvordan pengene bruges.
- Der er en tendens til at tro, at flere penge fører til bedre service. Men hvis den service er ineffektiv, får du faktisk relativt dårligere service af at bruge flere penge. Derfor skal vi spørge os selv, kan man gøre det smartere?, siger Joachim B. Olsen til Ugebrevet A4.