40 kroner for en pakke cigaretter kan skræmme nogle rygere væk. Især unge, der ikke har mange penge at rutte med.
Men nu har flere af tobaksfirmaerne fundet et hul i afgifterne på tobak. Så længe de kalder deres produkt for cigarer eller cigarillos, er prisen pludselig en helt anden: Nemlig 20 styk for 17 kroner, skriver Ekstra Bladet.
Prisen holdes samtidig nede af, at der er hård konkurrence om salget af de nye "minicigarer".
Og det er ikke kun prisen, som firmaerne kan bøje. Også reglerne for, hvad der skal stå på pakkerne - og hvor få stykker man må sælge ad gangen - er langtfra så skrappe, som hvis du vil sælge en cigaret.
- Det, synes vi da, er en katastrofe. Jo billigere tobaksproduktet er, jo flere begynder. Sådan er det, lyder vurderingen fra Niels Them Kjær, der arbejder med forebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Erfaringen fra blandt andet USA er da også, at flere og flere unge kaster sig over den billige tobak. Men hos et af landets største tobaksfirmaer, Scandinavian Tobacco Group, afviser man, at de unge lokkes:
- Målgruppen er prisbevidste voksne, der allerede ryger cigarer eller cigaretter, forklarer Christian Hother Sørensen, der er chef for firmaets salg og marketing.
Han mener heller ikke, at den velsmag af blandt andet mentol og vanilje, som firmaet tilsætter, er et problem. Der tilsættes nemlig ikke nok til, at produkterne smager "godt nok", siger han.
/ritzau/