Avisen.dk testede et af Audis flagskibe, den legendariske S6, som har masser af diesel-moment og – jo jo, den er god nok – noget af det reneste med en CO2 udledning på 207 gram/km og næsten 13 km/l. DET ville ikke være tilfældet for den gamle Lamborghini V10’er-motor, som lå i den for nogle år siden, eller for hvilken som helst performance-benzinmotor for den sags skyld.
S6’eren har nu også den lille elektriske kompressor (EPC), som eliminerer al turbotøven, så kræfterne er der fra samme splitsekund, du jokker sømmet i bund. Og det gør man tit i denne panter af en bil.
Plads til det hele
Man kan slet ikke lade være, for selv om der er plads til mor, far, børn, hunde og katte i kabinen, så behøver man jo ikke opføre sig som en tøffelhelt bag rattet. Og slet ikke når vejene slår sving. Her er S6’eren lige så meget i sit es, som den er på motorvejen, hvor der er uendelig tyst inde i kabinen.
Også næsten for tyst, for lyden af en vrælende eller buldrende 350-hestes motor skal man lytte godt efter. Det er så det eneste hår i suppen i denne anmeldelse af noget nær det mest perfekte køretøj på vejen. Nå ja, og så selvfølgelig det faktum, at den koster fra 1.144.000 kr., og testbilen med lidt ekstraudstyr faktisk røg op i 1.592.000 kr. Herregud!
Hvorfor:
Fordi det er en af de allerbedste Audier overhovedet, som penge kan købe, og du smiler over hele krydderen, hver gang du sætter bag rattet. Og du kører – omend ikke grønt så – lysegrønt.
Hvorfor ikke:
Fordi du er grådig og venter på, at du får råd til den endnu mere dynamiske og kraftfulde RS6.