Virksomheder, der søger hjælp hos konsulenter, fordi de har stressede medarbejdere, risikerer at smide penge ud af vinduet.
Mange af konsulenterne har nemlig ikke nogen uddannelse inden for området, viser en ny undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed.
Det er problematisk, vurderer en af forskerne bag rapporten ’Forebyggelse og behandling af stress i Danmark’.
To dages uddannelse
»Selvom mange er veluddannede, er der også dem, der bliver uddannet til stress-coach på to dage. Det kan betyde, at de ikke har den viden, der skal til for at lave ordentlig stressforebyggelse,« siger Naja Rod Nielsen
»Den manglende viden kan øge risikoen for, at stresssituationen forværres. Det er ærgerligt, for mange virksomheder vil gerne hjælpe deres ansatte. Men de kan bruge en masse penge på en coach uden at få noget ud af det,« siger forskeren og forklarer, at man bliver certificeret stress-coach ved at tage et kursus hos en anden coach. Dermed har uddannelsen ikke en beskyttet titel.
Forebyg stress
Hos firmaet Forebyg Stress kan uerfarne få et fire dages stresscoachingkursus af coacher Bjarne Toftegård og få et bevis for det.
»Kurset er tænkt som en overbygning, men folk uden erfaring kan gå ud og bruge det helt reelt, fordi kurset er så intensivt,« siger Bjarne Toftegård, der ikke vil stå inde for folks kompetence efterfølgende.
Vær kritisk
Direktør i konsulentvirksomheden Moving People Jan Fabricius uddanner stress-coaches på halvårs kurser. Han råder virksomheder til at være kritiske over for konsulenter.
»Spørg ind til erfaring og kursusbeviser, for det er en broget branche,« siger han.
Undersøgelsen viser også, at der mangler nationale retningslinjer for, hvordan man kan forebygge stress.
»Ved alkohol og rygning er der en strategi. Men stress findes ikke i folkesundhedsprogrammet. Det er et problem, for det vedrører mange mennesker,« siger Naja Rod Nielsen.