Man skal tage det med en vis portion skepsis, når folkeskoler bliver rangeret efter, hvor gode de er til at udvikle deres elevers evner i dansk, matematik og andre fag.
For den slags ranglister kan ændre sig markant over kort tid.
Det påpeger formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal.
- Der er nogle meget, meget store udsving fra år til år. Den samme skole kan svinge 500 pladser fra et år til et andet. Det er ikke unormalt.
- Nogle ganske få elever, som man får ind på skolen, kan få stor betydning. Så tæt ligger skolerne i virkeligheden, siger Claus Hjortdal.
Han henviser til en ny analyse fra den liberale tænketank Cepos.
Den viser ifølge Politiken, at mindst 43 skoler sidste år ikke formåede at løfte deres elever til et forventet fagligt niveau. Cepos har også tidligere lavet lignende analyser.
Den nye opgørelse er baseret på data for Undervisningsministeriet, der har taget højde for elevernes sociale og økonomiske baggrund.
Trods udsving erkender formanden for Skolelederforeningen, at nogle skoler år efter år ligger enten i toppen eller bunden af listerne.
De skoler, der formår at udnytte elevernes potentiale, er ofte kendetegnet ved, at de har glade elever og god undervisning, forklarer Claus Hjortdal.
Og så har deres elever ofte gået på samme skole gennem hele skoletiden.
- Overordnet handler det om, om skolerne er i stand til at skabe god trivsel hos eleverne, samtidig med at de har fokus på læring.
- Og så handler det i høj grad om at have et stabilt elevgrundlag med elever, der har gået på skolen altid, så den enkelte skole har haft mulighed for at køre eleverne gennem sit eget system, siger Claus Hjortdal.
Sværere er det at karakterisere de skoler, der ikke formår at rykke børnene tilstrækkeligt, påpeger han.
- Det er meget forskellige skoler, der ligger i den nederste ende. Det kan være skoler med elever, der flytter til og fra distriktet. Det kan også være skoler i velfungerende områder. Der er ikke et klart billede, siger Claus Hjortdal.
Blandt de ti skoler, der var dårligst til at løfte eleverne fagligt i 2015, er Center-10 i Aarhus, Vadgård Skole i Gladsaxe, Hirtshals Skole og Tre Falke Skolen på Frederiksberg.
/ritzau/