En revisor er uundværlig, når der skal styr på økonomien og regnskabet i virksomheden. Faktisk findes der to slags autoriserede revisorer - registeret revisor og statsautoriseret revisor. Men hvad er forskellen, og hvilken skal man benytte? Det kan du blive klogere på i følgende artikel.
Hvorfor bruge en revisor?
Der er mange fordele ved brug af en revisor. Er du i tvivl om, hvorvidt du har brug for en revisor, så få Revisorrådgivning i København! Bor du i København nær Hørsholm, findes der både mange gode registreret og statsautoriseret revisorer, som står klar til at hjælpe. En revisor sørger for, at alt stemmer og er gjort rigtigt, samt at regnskabet lever op til alle krav, når bogføringen skal laves. Derfor er en revisor stort set uundværlig for de store virksomheder, hvis man vil være på den sikre side.
Hvad er forskellen på en statsautoriseret og registreret revisor?
Både en registreret revisor og en statsautoriseret revisor må kalde sig en autoriseret revisor, dog er der en lille forskel fra de to titler. Uanset, hvilken revisor, som du hyrer, er han eller hun underlagt de samme regler og revisorlovgivning. Den eneste forskel mellem de to titler er den bagvedliggende uddannelse. En registreret revisor har taget en 2-årig uddannelse, hvorimod en statsautoriseret revisor har læst 3 til 4 år. Begge revisorer har på sin uddannelse været under praktik. En statsautoriseret revisor har dog været under praktik på et statsautoriseret revisorkontor, hvorimod en registret revisor har været under praktik hos en almindelig revisor.
Hvornår er det lovpligtigt at bruge en statsautoriseret revisor?
Faktisk SKAL du i nogle tilfælde bruge en statsautoriseret revisor, da disse som nævnt har taget en længere uddannelse. Både børsnoteret selskaber og finansielle virksomheder er lovpligtige til at bruge en statsautoriseret revisor, da alt med sikkerhed skal udføres helt efter bogen!