Salget i landets butikker er faldende, og forbrugernes lyst til at bruge penge ser ud til at dale.
Det kan du måske bruge til din fordel og få presset priserne længere ned.
- Det er et godt tidspunkt at finde sin indre krejler frem i år, fordi julehandlen ser ud til at blive ret sløj. Butikkerne har en interesse i at komme af med deres varer, siger Morten Holm Steinvig, der er konsulent i finansielt forbrug hos Finanstilsynet.
Han peger på, at en sløv julehandel kan gøre butikker mere tilbøjelige til at gå ned i pris for at lukke handlen.
Det gælder også for onlinebutikker, men onlinekøb kan være sværere at forhandle ned i pris, fordi der ikke er den samme menneskelige kontakt som i de fysiske butikker.
Men man kan prøve at skrive eller ringe til onlinebutikken og spørge, om det er muligt at få et nedslag.
- Det værste, der kan ske, er, at man får et nej, siger han.
Hvis du føler, at det kan være grænseoverskridende at bede om rabat, kan du starte forsigtigt.
- Man kan spørge, om det er muligt at få en ekstra service eller noget tilbehør med i prisen, siger han.
Efter at du har prøvet det et par gange og føler dig mere tryg, kan du tage det næste skridt og gå efter at få et prisnedslag.
- Butikkerne har ofte høje avancer på deres varer, så man skal ikke være bange for at spørge efter rabat, siger han.
Morten Holm Steinvig foreslår, at man prøver at se butikker som kræmmermarkeder. Det kan være en måde at overkomme sin tilbageholdenhed.
- Man skal vænne sig til at se prisskiltet som et forslag til en pris for varen, siger han.
Vil du øge din chance for succes, skal du undgå urealistiske bud som en halvering af prisen, når du forhandler.
- En tommelfingerregel er, at jo større og dyrere købet er, desto mere kan man tillade sig, siger Morten Holm Steinvig.
Du kan forbedre dine forhandlingsmuligheder ved at undersøge markedet og finde ud af, hvad konkurrenter sælger til, og om varen tidligere har været sat ned.
- På den måde kan man også bedre fornemme i maven, at man ikke beder om noget urimeligt eller urealistisk, siger han.
Det har også betydning, hvordan man opfører sig, forklarer Morten Holm Steinvig:
- Man kan ikke tillade sig at være uvenlig og urimelig. Det får man heller ikke noget ud af. Man skal i stedet prøve at se forhandlingen lidt som en flirt, hvor man skal småsnakke og skabe en god relation.
Tidspunktet på dagen og ugedagen kan også være afgørende. Vælger du en stille tirsdag formiddag, kan det være, at sælgeren er mere interesseret i at få et salg hjem end en travl fredag eftermiddag.
/ritzau fokus/
Af Murat Tamer, Ritzau Fokus