Der forhandles søndag aften endnu på livet løs om den spareplan, der kan redde luftfartsselskabet SAS. Men hvis ledelse og medarbejdere ikke bliver enige, kan selskabet ende med at gå konkurs.
I tilfælde af konkurs har du følgende rettigheder som kunde med SAS-billetter:
* Hvis du har købt en flybillet som en del af en pakkerejse - og er af sted på rejsen, hjælper Rejsegarantifonden dig, indtil det er muligt at skaffe hjemtransport. Nogle gange kan rejsen forløbe som planlagt, andre gange må den afbrydes.
* Har du købt en flybillet som en del af en pakkerejse - men ikke er kommet af sted på rejsen, så skal du henvende dig til rejsearrangøren eller Rejsegarantifonden. Fonden kan hjælpe dig med at få erstattet det beløb, du har indbetalt, dog undtagen forsikringer.
* Har du kun købt flybillet og ikke har købt ekstra dækning, er du umiddelbart dårligt stillet, hvis flyselskabet går konkurs, og du må forvente, at pengene er tabt. Flyrejser er nemlig kun dækket af Rejsegarantifonden i dette tilfælde, hvis du har købt ekstra dækning.
* Har du købt en flyrejse separat - og er af sted på rejsen, vil returbilletten ikke kunne udnyttes. I den situation må du selv finde en anden mulighed for at rejse hjem og selv betale.
* Har du købt flybilletten på nettet eksempelvis med betalingskort, er dine muligheder for at få pengene ført tilbage til din konto begrænsede. Har du betalt billetten med dankort eller Visa/dankort, vil betalingen være sidestillet med, at du har betalt kontant. Her er der ingen mulighed for at gøre indsigelse i din bank.
* Er billetten derimod betalt med et internationalt betalingskort (MasterCard, Maestro, Visa Electron, American Express) direkte hos det konkursramte selskab, kan du gøre indsigelse via din bank. De internationale kortselskabers regler giver gode muligheder for at få pengene tilbage.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, forbrug.dk.