Gillian
Welch, Lille Vega tirsdag aften,
Skrevet af Mads Jensen, maje@avisen.dk
Den ene
manglende stjerne skyldes kun, at det omrejsende musiker – og ægtepar Gillian
Welch og David Rawlings ikke havde en hest med på scenen, da de tirsdag aften
gik på scenen i Lille Vega i København.
I løbet af de første ti minutter hyldede
de countrylegenden Doc Watson, den tidlige Elvis Presley, folkemusikikonet John
Henry og gospelsyngende negerkvinder fra Harlem i New York. Og så var
pejlemærkerne til mere end to timers suveræn rundtur i alle mulige tænkelige og
utænkelige krinkelkroge i den amerikanske musikhistorie ligesom sat.
Makkerparets musikalske approach får Larsen og Lars Lilholt til at ligne
pionerer indenfor trip-hop og electronica, men kors, hvor kan mindre sommetider
være meget, meget mere.
Omsonst at
fremhæve
Med to
akustiske guitarer, i ny og næ banjo og mundharpe og Gillian Welchs stemme
sætter de to en stemning, som stinker langt væk af autencitet og kærlighed til
stoffet.
Neil Young
råber af og til fra scenen, at det hele bare én lang sang. Sådan er det også
med Welch og Rawlings. Det er omsonst at fremhæve enkelte sange frem for andre,
for deres materiale kommer alt sammen fra et stort kar, og sangene leveres som
forskellige destillater. Det ene øjeblik som mudder fra mississipideltaet, det
næste som støv fra Texas. Pludselig er man i en gospelkirke og kort efter til
hillbilly træf i bjergene.
Og så
alligevel. Da parret slutter koncerten helt fremme på scenen med en tyst version
af countryklassikeren ’Long Black Veil’ - uden brug af mikrofoner - ved man bare,
at den fremførelse vil man altid huske. På samme måde, som en fodboldfan altid
vil huske sit holds afgørende scoring i en pokalfinale i en række af ellers
udmærkede mål.
Allerede inden
koncerten summede det blandt de 500 voldsomt entusiastiske fans i den intime
sal. Det er første gang, at parret besøger Danmark, og de virkede overrumplede
over den begejstrede modtagelse.
Gillian Welch havde en stor finger med i
soundtracket til Coen-brødrenes film ’O Brother Where Art Thou’, der i 2000 gav
den traditionelle amerikanske musik en revival (opblomstring, red.) - Revival er
i øvrigt også titlen på en af hendes fire udgivelser.
Rockens
fortid
Siden har
åndsbeslægtede musikere som Ryan Adams og Emmylou Haris både indspillet og
optrådt med Gillian Welch. Men hvor Ryan Adams og Emmylou Harris, og for den
sags skyld også Bob Dylan i disse år, forsøger at give americana-musikken et
personligt twist, så handler det for Welch og Rawlings udelukkende om ’back to
basics’. Teksterne er poetiske men tunge og dystre som stemningen i USA under
depressionen i trediverne, og af og til kan numrene næsten ikke slæbe sig af
sted over scenen. Men melodierne, akkompagnementet og vokalharmonierne løfter
det hele til en tilstand af renhed og skønhed.
Opmuntret af
stemningen behandlede Rawlings da også flere gange sin guitar som om den var
elektrisk, og parret spillede et Neil Young nummer, som nok skal forstås som et
nik til canadierens repetitive guitarsoloer, som Rawlings må have lyttet en del
til.
Alt i en alt en
formidabel koncert, og man fristes til at omskrive rockkritikerens Jon Landaus
berømte ord om at ’Jeg har set rockens fremtid. Dens navn er Bruce Springsteen’
fra 1974.
Så det gør jeg.
Jeg har set rockens fortid. Dens navn er Gillian Welch og David Rawlings.