Regeringen vil ikke udvide tilsynet med rederier, for at tjekke hvordan de håndterer situationer med kapringer af skibe og kidnapning af søfolk. Det fremgår af et nyt lovforslag, erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) fremsatte onsdag.
Det er direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, ganske godt tilfreds med fordi han mener, det må være organisationerne, der på fortrolig basis kontrollerer, om rederiet nu også gør alt, hvad det kan for at få de ansatte fri af fangenskabet.
- Jeg mener, at det skal være repræsentanter fra de faglige organisationer, der sammen med repræsentanter fra arbejdsgiverne i Rederiforeningen følger med i, om et rederi nu også lever op til sine forpligtelser, siger Fritz Ganzhorn til Ritzau.
Søfartens Ledere organiserer kaptajner og navigatører og er faglig organisation for styrmand Søren Lyngbjørn, der nu på tredje år sidder som gidsel hos somaliske pirater.
Sammen med den danske kaptajn Eddy Lopéz og fire filippinere blev han kidnappet fra coasteren Leopard den 12. januar 2011.
Fritz Ganzhorn er tilfreds med, at regeringen strammer kravene til rederier, der sejler i piratfarvande. De skal have planer klar inden de sejler ind samt ikke mindst ressourcerne til at klare en kaprings- eller kidnapningssituation.
Og de skal medvirke til at få de søfarende ud af fangenskabet så hurtigt som muligt.
- Det var jo det vi ledte efter i lovgivningen, da vi i forsommeren 2011 kunne konstatere, at der ikke rigtig skete noget i sagen for at få søfolkene fri og anmeldte Shipcraft til politiet, siger Fritz Ganzhorn.
Der er ingen krav til, at rederierne også skal forsikre sig tilstrækkeligt?
- Nej, det er sværere at lovgive om. Men der står lovforslaget, at rederiet skal have ressourcerne til at klare en eventuel kidnapnings- og kapringssituation, og med det menes der, at rederiet er i stand til at betale en løsesum, svarer Fritz Ganzhorn.
/ritzau/