Det er hårdt, ubekvemt og ikke mindst ekstremt farligt at grave ulovlige smuglertunneler under grænsen mellem Gaza-striben og Egypten. Alligevel giver unge mænd i hobetal sig i kast med det risikable arbejde i grænsebyen Rafah. Der er nemlig mange penge at tjene på at grave tunnelerne, og for mange af Rafahs unge er der ikke andre muligheder, hvis man vil giftes og købe et stykke jord.
»Det er den eneste måde, man kan tjene penge i Rafah. Det er farligt, men vi har ikke noget valg,« siger Ahmed til den engelske avis The Guardian.
Ahmed, der er i gang med sit fjerde tunnelprojekt, fortæller, at han tjente 7.000 dollar første gang, han gravede en tunnel, og 2.500 dollar anden gang. Tredje gang tjente han intet, for tunnelen blev opdaget af israelerne, inden den var færdig.
»Før i tiden var det hovedsageligt cigaretter og kaffe, der blev smuglet gennem tunnelerne. I dag er det mest våben og sprængstoffer og nogle gange mennesker og eksotiske dyr som slanger«, fortæller Ahmed.
Farligt job
Tunnelerne bliver gravet helt ned til 15 meter under jorden, og de kan være op til 800 meter lange.
Den tunnel, Ahmed og hans venner er i gang med at grave, kommer ’kun’ til at løbe fem meter under jorden, og den bliver 170 meter lang. Ahmed og hans kollegaer har valgt at grave fra en gammel ruin, der kun ligger 30 meter fra grænsehegnet, men tilpas langt væk fra de egyptiske vagttårne og andre naboer.
Der er store risici forbundet med arbejdet. Tunnelerne kan kollapse, især når det har regnet. Endvidere har israelerne brugt tunnelgravningen til at legitimere nedrivningen af over 1.600 huse i Rafah siden 2000. Ahmed fortæller, at efter israelerne har trukket deres styrker ud af Gaza, er det egyptiske politi begyndt at gå langt mere hårdhændet til værks over for tunnelgraverne. Ifølge ham fylder det egyptiske politi tunnelerne med giftig gas og lukker nedgangene til dem. De opfordrer det palæstinensiske politi til at gøre det samme, og Ahmed kender adskillige, som er blevet dræbt på den måde.
Tunnelgraveriet har stået på siden 1982, hvor Rafah blev delt mellem Egypten og Gaza-striben. Ahmed skønner, at der i dag findes omkring 80 hovedtunneler og mange flere bitunneler. Tunnelerne bliver drevet som virksomheder af især to beduin-familier, som tjener styrtende på dem. For eksempel koster det 1.000 dollar at smugle en person fra Egypten ind til Gaza og 300 dollar at smugle et gevær.